TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Perinteinen lavatanssi kuolemassa? (Flecker 2005-04-07 23:22)

Perinteinen lavatanssi kuolemassa?

E.Tuomas
2005-04-08 17:35

"...gallupinkin mukaan... ...perinteiset jääneet jalkoihin."

Mitä?

Olin lukevinani, että ekana on tango, toisena hidas valssi - tango ainakin on taatusti perinteinen, hidas valssi mielestäni tyylillisesti perinteinen vaikka sitä ei kai aikaisemmin ole ihan samassa mitassa osattu kuin nykyään.

Kolmantena cha cha, no ennen se oli cha cha chaa, lattari vaan ei kai oikeasti "jenkkitanssi". Ja tanssitaan paljon foxina.

Neljäntenä polkka.

Viidentenä minulle yllätys eli rumba, tosin tämänsuuntaisia tuulia on ollut.

Ja vasta kuudentena jenkkitanssien ykkönen bugg.

Ei tämä minusta näytä, että perinteiset tanssit olisivat jääneet uusien jalkoihin; voi tämän tulkita myös perinteisten voimaksi ja voitoksi.

Vaan humppa oli peränpitäjien joukossa. Ymmärrän kyllä, mitä assosiaatioita liittyy perus- eli hytky- eli sambahumppaan. Itse olen yrittänyt ylläpitää sitää edes jollain tasolla maineestani välittämättä. Sen olen huomannut, että kovin harvat alle viisikymppiset tai alle kymmenen vuotta tanssineet sitä sujuvasti menevät. - Mieleni tekisi pitää myös nykyistä humppamusiikkia osasyynä humppatanssin vähäiseen suosioon: Usein turhan nopeat rytmit, joskus rytmi myös yksitotinen ja soitetaanpa humppa useammin liian kovaa kuin vaikkapa valssi. Näistä syistä itsekin olen alkanut laistaa humppaa, ellei musiikki tai tanssitila siihen erityisesti houkuttele.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu