TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mitä lajeja "pitää" osata (Päivi 2005-03-06 16:18)

Lattariopetuksesta

Päivi
2005-03-19 15:12

"Olen aina periaatteesta vastustanut ajatusta tanssien jaottelua tyyliin lattarit/lavalattarit. Mielestäni kysymyksessä on kuitenkin sama tanssi. perustekniikka on sama, oli sitten kysymyksessä lava- tai kilpatanssi."

Hieman molempia oppineena: Koska lavalattareissa ei tarvitse keskittyä siihen miltä tanssi näyttää, paljon alemmassa vaiheessa päästään "irrottelemaan". Ja nimitys "lavalattarit" vapauttaa jo heti alkeisvaiheessa tanssin kilpatanssin linjoista, jollon voidaan hyötykäyttää muiden kädenalitanssien kuvioita ja suuntia jo heti alkuvaiheessa.

"Olen itse joitakin naisia opettaessani ottanut lähtökohdaksi sen, että olen alussa opettanut ainoastaan perusaskelen ja kävelyn eteen ja taaksepäin oikeassa rytmissä."

Tämä toimii toki naisen kohdalla, mutta miesten kohdalla tilanne on toinen, koska miehestä (niinkuin itsekin totesit) on kiinni se mitä tehdään. Jos miehille lähdetään, niillä muutamalla tunnilla, joilla he lattareita käyvät opettelemassa, opettamaan tanssia (esim. cha-cha:ta) kilpatanssilähtöisesti, heidän tanssinsa tulee olemaan aika tylsää. Mutta jos opetuksessa lähdetään heti ajatuksesta, että tanssijalla on musiikintulkinnassa, kuvioissa ja suunnissa A-luokan vapaudet, mutta tekniikkavaatimukset jotain aivan muuta, niin silloin tanssista saattaa syntyäkin jotain erittäin hauskaa. Tätä kutsuisin lavalattarihengeksi.

"Olen aina periaatteesta vastustanut ajatusta tanssien jaottelua tyyliin lattarit/lavalattarit. Mielestäni kysymyksessä on kuitenkin sama tanssi. perustekniikka on sama, oli sitten kysymyksessä lava- tai kilpatanssi."

Entäs kuubalaiset lattarit?

"Ne, jotka ovat nähneet minut ruusulinnassa "vakituisen" tanssiystäväni kanssa ovat ehkä nähneet, miten nainen, jolla puoli vuotta sitten ei ollut edes perustietoja hitaasta valssista, cha-chasta ja rumbasta voi oppia seuraamaan näissä tansseissa yhteensä alle 10 tunnin opetuksella , mikäli opetus keskittyy oikean liikkumistavan opettelemiseen."

Kyllä tämä varmastikin on mahdollista, varsinkin jos on tavoite oppia seuraamaan yhden viejän tyyliä.

Kirjoittajan avainsanat: lattarit, latinalaistanssit, cha-cha, rumba, samba, lavalattarit

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu