TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mitä lajeja "pitää" osata (Päivi 2005-03-06 16:18)

Lattarit

Nippo
2005-03-19 12:46

Olen aina periaatteesta vastustanut ajatusta tanssien jaottelua tyyliin lattarit/lavalattarit. Mielestäni kysymyksessä on kuitenkin sama tanssi. perustekniikka on sama, oli sitten kysymyksessä lava- tai kilpatanssi. Kieltämättä seuratanssiopetuksessa ei paneuduta liikkumistekniikkaan läheskään yhtä perusteellisesti kuin kilpatanssivalmennuksessa, koska valtaosa kursseille tulijoista ei halua jauhaa perustekniikkaa, vaan opetella hienoja kuvioita. Tästä on kuitenkin seutauksena, että opetetaan paljon kuvioita, mutta ei miten ne pitää tehdä, jolloin sekä vienti että seuraaminen kärsii.

Olen itse joitakin naisia opettaessani ottanut lähtökohdaksi sen, että olen alussa opettanut ainoastaan perusaskelen ja kävelyn eteen ja taaksepäin oikeassa rytmissä. Kun nämä hallitsee oikealla tavalla painonsiirtoineen ja jalkojen pysähdyksineen on loppu helppoa, koska esim. cha-chassa useimmat kuviot naisen osalta koostuvat näistä kolmesta elementistä, eikä naisen tarvitse tietää, mitä kuvioita mies seuraavaksi aikoo tehdä. Tämä luonnollisesti asettaa vaatimuksia miehen vientitaidolle, mutta jos myös mies tietää, miten naisen tulee tehdä kukin kuvio, on vienti paljon helpompaa. Eräs tanssivalmentaja neuvoi kerran, että miehen pitää ajatella "mitä minun pitää tehdä, että nainen (mikäli hän liikkuu oikealla tavalla) tekee sen, mitä minä haluan automaattisesti ilman vaihtoehtoja".

Ne, jotka ovat nähneet minut ruusulinnassa "vakituisen" tanssiystäväni kanssa ovat ehkä nähneet, miten nainen, jolla puoli vuotta sitten ei ollut edes perustietoja hitaasta valssista, cha-chasta ja rumbasta voi oppia seuraamaan näissä tansseissa yhteensä alle 10 tunnin opetuksella , mikäli opetus keskittyy oikean liikkumistavan opettelemiseen.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu