TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lapsetkin lavoille (Mimi 2005-03-09 13:39)

Huonot tanssiäidit ry

Krisse
2005-03-10 9:12

Taas on ihmeellinen hinku kaikilla rakentaa jotain yleispäteviä sääntöjä ja uhkakuvia ihan normaalien asioiden ympärille.

Tilaisuuden järjestäjä päättää omalta osaltaan saako tilaisuuteen tulla lapsia vanhempiensa seurassa, ei ollenkaan, vai ihan vapaasti. Jokainen vanhempi päättää ihan itse, jopa ilman tanssinetin apua, millaiset tilaisuudet, tapahtumat ja paikat katsoo lapsensa kannalta antoisiksi ja mitkä haitallisiksi, ja miten kussakin niissä lapsensa oleskelun organisoi.

Ruokaravintoloissakin tarjoillaan alkoholia, niihinkin lapset pääsevät vanhempiensa seurassa, ja niissäkään ei lapsia voi jättää ilman valvontaa juoksemaan ympäriinsä. Samoin jääkiekkokatsomo, muut urheilutapahtumat, teatteri, yleisötapahtumat, messut jne. Jos tilaisuuden luonne painottuu voimakkaasti alkoholinkäyttöön, tilaisuuden järjestäjä yleensä ilmaisee (esim. k-18 -merkinnällä) että alaikäisten ei ole suotavaa paikalle tulla.

Ruusulinnaan en lastani veisi. Helsingin Paville voisin ottaa tyttäreni mukaan, silloin istuisimme kahviossa, katselisimme esiintyjää ja tanssijoita, juttelisimme tuttujen kanssa, käppäilisimme pihalla ja juttelisimme kaikesta näkemästämme. Kesäiselle maaseutulavalle ottaisin tyttäreni mukaan, ja siellä voisimme väkitilanteen mukaan vähän yhdessä tanssiakin jossain nurkassa. Jämsän Pavilla olen ollut tyttäreni kanssa, hän on kysellyt koska pääsee uudestaan, ja järjestäjienkin puolelta on tiedusteltu koska neiti taas tulee.

En oikein usko että nuorista kasvaa lavatanssijoita yhtäkkiä 15-vuotiaana, jos heitä ei siihen mennessä ole saanut tuoda edes katsomaan meininkiä. Minun tyttäreni tietää että tanssilattialle ei saa mennä koska voi jäädä jalkoihin, ravintoloissa ja kahviloissa käyttäydytään kauniisti eikä juosta ja huudeta ettei häiritä toisia tai aiheuteta vaaratilanteita. Hän harjoittelee tanssia minun kanssani kotona ja joskus treeneissäkin, ja odottaa silmät loistaen koska pääsee taas lavalle katselemaan.

Jos haluaisin vain maksimoida omaa tanssinautintoani, jättäisin hänet aina lapsenvahdin kanssa kotiin kun lähden lavalle. Olen kuitenkin sitä mieltä, että lapsi kasvaa yhteiskuntaan pikku hiljaa kun pääsee siihen turvallisesti aikuisen kanssa tutustumaan. Tyttäreni on kohta 6-vuotias.

...ja ei kun poliisille ja lastensuojeluun soittamaan, numerot löytyvät netistä. :::::::)))))((((((-------;;;;;; tee-se-itse hymiöt lukijan mielen mukaan.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu