TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Pachata (Sahrami 2005-03-06 10:13)

"Lantiotta" vieminen... ...on ihan oikein

E.Tuomas
2005-03-07 15:48

Siis lantiotta...

Taisipa Eerotuomaskin pudota Angellen rankkauksessa. Nimittäin vierastan lantiovientiä. Minusta lantiota eteenpäin taivuttavat daamit ovat hankalia viedä, etenkin jos vielä kaartavat ylävartaloa taaksepäin. Tällöin esimerkiksi nopeat pistot hidastuvat, kun paketti on ylhäältä liian laaja, ja miehen mahdollisuus osana vientiä ottaa lähemmäksi on vaikeampi.

Tiedän, että lantiokontaktia on opetettu osana suomalaista tangoa, ja muistanpa erään entisen kilpatanssijattaren (joka ei ole ollut lavoilla) ottaneen niin korostetun "reidet reisien väliin" -lantioasennon, etä minun oli tosi vaikea tanssia.

Suomalainen mustalaistango ja argentiinalainen kansantango opetetaan niin, että lantion kohdalla on tilaa ja nimenomaan miehen oikean olkapään seudussa on vakaa kontakti. Vaikka ei tanssisi juuri näitä (asento, jalankäyttö), voi tanssia tämän henkisesti siten, että kummankin vartalo on mahdollisimman suorassa ryhdissä. Tietysti tangolla ja slovareilla voi näinkin päätyä vartalokontaktiin, mutta lantio ei siinä dominoi. Mieleni tekisi sanoa, että olkapään seudun kontakti on primaari ja lantion kontakti sekundaari.

Tavallaan tässä - lantion kanssa tai "lantiotta" - on kysymys kahdesta eri periaatteesta tai tavasta tanssia. Itse olen alkanut uskoa yhä enemmän "lantiottomuuteen" eli loivaan A:han asennossa. On muuten tosi kiva; tosin vaatii pitemmiltä daameilta että pitävät vatsalihakset stimmissä.

Pitäisi vain, myös minun, muistaa, että rikkautta se vaan on kun otetaan asento, vienti ja askel eri tavoilla. Joku haluaa oppia useammankin tavan ja joku taas pysyttäytyä yhdessä. Siinähän tuo sitten tanssi-illoissa valikoituu, ketkä tanssivat keiden kanssa mielellään. (Tanssija tavallaan myy tapaansa viedä / seurata - ja ottaa askel - ne, jotka eivät siitä pidä, kirjaimellisesti äänestävät jaloillaan.

Kirjoittajan avainsanat: A-asento, mustalaistango, argentiinalainen, kilpatanssi

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu