TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Vielä yksi kulutusarvio (Jora 2005-02-28 22:54)

Painoindeksit kohdalleen

Jora
2005-03-03 16:58

Painoindeksi on kelvollinen työkalu laihuuden/ylipainon pika-arviontiin, se on täsmälleen yhtä hyvä mitta kuin painon ja pituuden ilmoittaminen erikseen. Tietenkään se ei ole täydellinen, koska ihmiset eivät koostu yhdestä ja samasta homogeenisesta massasta.

Jos on vakuuttunut, että indeksi ei ole hänen kohdallaan totuudenmukainen mitta, kannattaa antaa seuraavat mitat: pituus, ympärysmitta rinnalta, vyötäröltä, lantiolta, reidestä, käsivarresta. Onko mukavampaa, helpompaa ja vertailukelpoisempaa eripituisten kanssa?

Asiat ovat hyvin, jos tuntee olevansa oikeissa mitoissa. Ruumiinrakenteet, elämäntavat ja harrastukset (ja sen taso) vaikuttavat "sopivan" painon "löytymiseen". Ja kun on sinut itsensä kanssa, odottaa ja kuvittelee helposti, että samat mitat ovat sopivia muillekin. Minulle on vakiintunut indeksi 20, ehkä se olisi 18-19, jos harrastaisin liikuntaa (nimenomaan juoksua, miksei tanssikin parhaimmillaan) huippujen tasolla. Kyllä tanssia voi harrastaa isommillakin lihaksilla ja indekseillä, mutta 18-21 luvut ovat tarkoitukseen riittäviä useimmille.

Asialla on se toinenkin puoli, eli mitä ulkopuoliset (esim. hakuvuorossa olevat) ajattelevat. Itse ainakin koen niin, että naisen tulisi olla lyhyempi ja vähintään yhtä "laiha/tukeva" kuin itse (haen muitakin, mutta selvästi valikoivammin), ja ilmeisesti samasta syystä johtuen en ole suosikkeja naistentansseissa. No tansseissa ei mitään mittalukuja tarvita, kun ne ja vieläpä "korjatut" sellaiset näkyvät päällepäin. Mutta tuskin vastaisin mihinkään senssi-ilmoitukseen, ellei vastapuoli ilmoita perusmittojaan.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu