TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tangon erottaminen foksista (Nippo 2005-03-02 18:50)

Staccato

Drago
2005-03-03 11:09

Minä olen samaa mieltä Pete P:n kanssa. En käyttäisi musiikkitermejä tanssiin.. en ainakaan ellei merkitys ole selvä. Staccato ei tarkoita kiihdyttämistä ja hidastamista, vaan terävyyttä. Eli staccato musiikissa tarkoittaa soittamista terävästi. Olen soittanut itse puhallinsoitinta useita vuosia, joten musiikkitermistö on kyllä tuttua. Musiikkitermien väärä käyttö aiheuttaa omituisia mielleyhtymiä ja väärinkäsityksiä tanssijoiden ja muusikoiden välillä.. joten jos niitä välttämättä halutaan käyttää, niitä pitää silloin käyttää myös tarkasti, harkiten ja valikoiden ja vain silloin kun on varma sanan virallisesta merkityksestä. Jos näin ei tehdä, seurauksena on juuri se mitä tässä nyt nähdään.. turhanaikainen kiistely ja kinastelu. Sitäpaitsi joku (esim. allekirjoittanut) aloittelija voi saada melko omalaatuisen käsityksen tanssimisesta jos ajattelen, että pitää tanssia staccatona.. minulle se staccato kun merkitsee nimenomaan terävyyttä musiikkitaustani takia. Mutta, jos staccato nyt halutaan tanssitermistöön adoptoida, kenties pitäisi tälle palstalle jonnekin tehdä virallinen tanssisanasto? Se voisi ehkäistä väärinkäsityksiä puolin ja toisin :)

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu