TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Onko esiintyjien arviointi yleensäkään tarpeellista. (Walker 2005-03-01 20:27)

Tangot / myös kysymyksiä

Kosketinsoittaja
2005-03-03 8:58

Jos herra tanssija vie iskelmät, foxit ja tangot aika samalla tavalla ja viedessään jenkkitanssimusaa sylitanssina vie myös aika samalla tavalla, niin mitä haittaa hänelle on tangoista? Eli siis siitä, että tangofriikki saa nauttia tangoviennin nyansseista.

Eli kun vaihtoaskelilla mennään, niin ei ole väliä sillä millaista se musiikki sitten on kunhan on nelijakoista? Eikat sentään.

Kyllä ainakin minulle itselleni tanssiessa on väliä mitä kappaleita soitetaan, ei ainoastaan sillä onko ne tangoja vai iskelmiä. Tangot kun jostakin syystä pakkaavat olemaan aika "äiteliä ja vanhahtavia" kuunneltuna. En oikein usko, että kenellekkään tanssijalle riittää, että rytmi on oikea ja erotettavissa ja sanat sekä melodia on yhtä puppua. Minulle biisi on vähintäinkin 50% tanssinautinnosta. Tanssilajin osuus on 10%, loput partnerista ja ilmapiiristä.

Joskus aikoinaan kun olin viikonlopun tangon intensiivikursseilla, tangosta sai todellakin tarpeekseen. Ei sillä, etteikö tangoa ole mukava tanssiakin, mutta yleisesti valikoima tuntuu olevan kapea. Uusia tangoja ei tunnu syntyvän ja toisaalta olen saanut sellaisen kuvan, että tangojen suurkuluttajat ei niitä kaipaakaan. Jos uudempia tangoja karsastetaan, kukaan ei halua niitä säveltääkään.

Tangoja on mukava soittaa, niissä on aivan riittävästi haasteita ja koukkuja, mutta kohtuus kaikessa kuitenkin. Olenpa havainnut sellaistakin, tanssilajista riippumatta, että jollei se kappale ole yleisesti tunnettu, tavallinen ihminen ei myöskään tunnista tanssilajia. Tästä ongelmasta ovat muutkin muusikoiden netin puolella raportoineet.

Paljon parjatuista iskelmistäkin löytyy monipuolisia rytmikuvioita. Sitten osa on kyllä sen oloisia, että ainakaan minun askelvalikoimista ei tunnu löytyvän luontevaa lajia. Onko sitte osaltaan niinkin, että jollei tunnista niitä variaatioita, kaikki iskelmät tuntuvat samalta pupulta?

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu