TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Onko esiintyjien arviointi yleensäkään tarpeellista. (Walker 2005-03-01 20:27)

Tangon erottaminen foksista

Jora
2005-03-02 12:41

Tango setissä ja kaksi parahaassa tarkoittaisi noin kymmentä tangoa illassa. Eikös setti ollut yleensä 45 min. Ehdottomasti liikaa koko yleisöä ajatellen.

Minulle riittäisi nolla, mutta olen sen verran solidaarinen, että sallisin 2-3 tangoa illassa muiden iloksi.

Tango voisi olla ihan mukavaa, mutta en ole vielä sisäistänyt sitä. En erota tangoa foksista ja niin se tuntuu monilla muillakin menevän.

Mikä on tangolle tyypillistä? Unohdetaan argentiinalainen tango tässä säikeessä/keskustelussa. Mitä on suomalainen tango? Eikö eroja foksiin löydy?

Olen käynyt ainakin 3 tangokurssia eri paikoissa. Yhdessä opetettiin foksitekniikalla, yksi kilpatanssia ja kolmas lähellä tuota kilpatanssia.

Tango olisi jo ihan toista, jos lavoilla "uskaltaisi" mennä kilpatanssimaista tyyliä. Aluksi riittäisi vaikka kävely (hh) perusaskel(?) (hhnn hnnh) ja vasen käännös (nnh nnh). Mutta kuinka daamin saa seuraamaan askellusta, joka poikkeaa hhnn-perustekniikasta?

Tangotyyliin mieltäisin seuraavia asioita: polvet hiukan koukussa, pää pysyy koko ajan samalla korkeudella (taivutukset ei vielä mukana), askeleet koko jalkapohjalla (eteenpäin liikuttaessa), terävät liikkeet, selvät pysähdykset.

Foksiin vastaavasti ajattelen kuuluvan: pehmeämpi ja jatkuva liike, myös ylös alas liikettä. Foksiin voisi keskittyä myöhemmin, ettei asiat turhaan sekoittuisi. Ja tämäkin olisi tietysti pitänyt aloittaa uudella säikeellä.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu