TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tämä viikko Monreposissa (Janne Orava 2005-02-14 18:32)

Hmmm!!

TestiPoro
2005-02-15 1:04

Huh ehtiin jo säikähtää juttua hyökkäävyydellään, mutta onneksi se muuttui hyvin iltaa kuvaavaksi ja oman näkökannnan esiintuovaksi. Näinhän se on, että esiintyjän täytyy soittaa sen hetkiselle yleisölleen. Nostan hattua sille, että uskalsit omalla ja bändin nimellä kirjoittaa. Palaute siis menee täältä myös esiintyjien silmiin samoin kuin aikaisemmin tässä tai viime kuussa yhtye hmm. mikäs se nyt oli kirjoitti hyvän vastineen kirjoituksille.

En muista teidän keikkanne missä olisin käynyt (varmaan olen käynyt jollain keikalla ellei useilla minulla on vain niin huono nimimuisti), joten musiikin voimakkuuteen en teidän kohdalta voi arvostella, mutta tuo äänen voimakkuus on sellainen asia johon esiintyjät tai siitä vastaavat tahot eivät aina tarpeeksi kiinnitä huomiota.

Pienoista tinnitusta jo korvissa on havaittavissa vaikka meluisat paikat joissa olen oleskellut pitempään ovat suhteellisen vähissä. Raja-arvot joita työpaikoille on saatu puhuttua on maksimi arvoja, eli ne on aivan viimeisiä arvoja jotka vaikutavat kuuloon jo melko varmasti. Äänimelu tutkimusten mukaan kertyy, eli jos olet töissä paikassa jossa melutaso on 85db lähellä niin illan 6 tunnin "melu" kasvattaa tuon kertymän reilusti yli sallitun 85db/8tuntia.

Äänentoiston saaminen miellyttävälle tasolle kaikkien mieleen on mahdoton tehtävä. Jolain on aina sanomista. Saman illan aikana voi toinen sanoa, että musiikki soi liian hiljaa, kun toisesta se soi liian lujaa. Äänen taajuudetkin merkitsevät huomattavasti. Minulla on esimerkiksi tuossa 2000 hertsin yläpuolella kuulon herkistymä mikä saa pään kipeäksi ja illan pilalle jos siihen tulee reilusti vahvistettua musiikkia tarpeeksi pitkään. Toisella se voi olla toisella taajuudella.

Äänentoiston säätö on ammattilaisillekkin vaikeaa olettahan havainneet television mainosten ja ohjelmien äänen välistä heittävän aivan valtavasti. Hifiä jonkin verran aikaisemmin harrastaneena kuitenkin tähänkin soppaan lusikkani pistäisin. Eli perus ajatus äänen säätöön keskiääni ja diskanttikaiuttimet ainakin metrin kaikkien päiden yläpuolelle. Ääni on aaltoliikettä bassot läpäisevät ihmiset vain hiean vaimentuen, mutta keskiäänet ja varsinkin korkeat äänet pysähtyvät esteeseen. Tällä toimenpiteellä saadaan äänestä suhteellisen tasainen koko tanssilattialle (matalat tilat on sitten asia erikseen).

Soittimien ja laulun tasapaino asia (jota äänen tarkkailija hoitaa keikoilla jos yhtyeellä on vara sellainen palkata), joka valitettavan usein heittää hyvilläkin esiintyjillä. Äänilähteitä ei kaikilla keikoilla ja laitteilla saa oikeaan suhteeseen se on valitettava tosiasia, mutta sitä ei tule korjata nostamalla kaikkien äänenvoimakkuutta. Äänen muokkaus laitteet maksavat (en tiedä kuinka paljon, mutta varma on, että paljon) kaikki esiintyjät eivät voi ostaa laitteita joilla saa jokaisen äänilähteen erikseen esivahvistimen ja equn kautta äänipöytään jossa on sitten kaiken näköisiä lisä säätöjä.

Toivoisin, että tästä aiheesta ei enää syttyisi täälä sota vaan kaikki osapuolet miettisivät mikä on toisen näkökanta ja mikä oma. Kukas sen kirjoitti tyyliin, miettii olenko se ongelma minä. Palsta ei ole tehty taistelu tantereeksi, vaan ajatusten ja kokemusten vaihtoon ja tanssin kehittymisen parhaaksi. Hyvä, että musiikin esittäjät myöskin ovat kantamassa korteaan kekoon tässä asiassa.

Ystävänpäivä mein jo, mutta hyvää ystävänpäivän jälkeistä aikaa kaikille palstan lukijoille. :D

Kirjoittajan avainsanat: äänenvoimakkuus, muusikot

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu