TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Unelmavävyt vastaavat kritiikkiin.... (Pekka Nebelung 2005-02-09 10:40)

Äänenvoimakkuuksista / Ainon kommenteista

E.Tuomas
2005-02-11 17:28

"...että mikään yhtye huvikseen liian korkeita volyymeja..."

Volyymeja nostaa ainakin samaistuminen rockkulttuuriin tai tähteyteen. Samoin käsitys tilanteen luonteesta: Konsertinomainen, enemmän faneille tai levyn myyntiä edistämään suunnattu tuottaa kokemukseni mukaan enemmän desibelejä kuin nimenomaan puhtaan tanssimusiikin tarjonta. Myös tilan luonne voi houkutella soittamaan kovempaa kuin on tanssijoille tarpeen tai kohtuullista. - Yllättävän harvoilla on tarkka käsitys melun aiheuttamasta kuulovaurioriskistä. Seisoskelevat vaan kaiuttimien edessä. Joskus tuntuu, että tarvitaan mitattu vaurio tai pitää olla jo tinnituksessa saakka ennenkuin ihminen havahtuu asian edessä.

Jaloilla tietysti äänestetään koko ajan, mutta esiintyjän tähteys voi vetää enemmän väkeä kuin tähti desibeleillään karkoittaa. Jännä psykologinen juttu on, että kun pitää asiasta tarpeeksi, ei desibelejä ajattele tai ei anna niiden häiritä.

"...jos kritiikin esittäjä pystyisi perustelemaan..."

Itse en yleensä ota kantaa meluun vain oman havaintoni pohjalta, vaikka melkoisella varmuudella pystyn sen tekemään. Kuuntelen, mitä tanssikaverini sanovat, valittavatko he melua. Jos ammattitaitoinen lavaemäntä tai -isäntä myös toteaa soiton meluisaksi ja käy jopa useamman kerran puhumassa soittajille, pidän sitä aika vahvana perusteluna. Ravintola Monrepoon desibelimittari antaa tosi faktaperustelut, kun vain tietää mittarin sijainnin. - Hyvä nyrkkisääntö on, että jos kaukana parketista, vaikka puffetissa, joutuu keskustellessa korottamaan äänensä, parketilla on paritanssin kannalta liian meluisaa.

Muuten. Perustelujeni taustalla melu- ja kuuloasioissa on lääketieteellinen ja myös työturvallisuuskoulutukseni. Lisäksi kilpa-ammunnan valmentajakoulutus on antanut minulle pohjaa näissä asioissa. Desibelimittaria minulla ei ole, mutta tiedän, miten korva reagoi meluun, eli miten käytettynä saa omalla korvallakin varman käsityksen desibeleistä.

Kirjoittajan avainsanat: tinnitus, kuulovaurio

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu