TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Unelmavävyt vastaavat kritiikkiin.... (Pekka Nebelung 2005-02-09 10:40)

Puolustuskannasta

Elle
2005-02-10 19:04

E. Tuomas: "Kovin usein olen havainnut esiintyjien menevän puolustuskannalle, jos heille tulee puhumaan äänenvoimakkuudesta."

Tämä on tietenkin aivan luonnollista sikäli, että kuten Aino sanoi, muusikoilla on yleensä jokin syy äänenvoimakkuuteen jolla soittavat. Ehkä puolustuskanta onkin perustelua? Unelmavävyilläkin on varmasti asiantunteva miksaaja, korvatulpilla tai ei, mutta äänenvoimakkuuden taso on varmasti perusteltu. Perustelut saa joku muu esittää (tai Pekalta ne jo tulivatkin, mikä oli hyvä), sillä itse en väitä ymmärtäväni hölkäsen pöläystä tekniikasta saati paljon puhutuista Desibeleistä. Huomionarvoinen seikka on myös tanssijoiden määrä, jotkut tanssilajit saattavat tyhjentää lattiaa juuri sen verran, että edellisen parin aikana hyvä volyymi särähtääkin ikävästi korvaan seuraavalla, sillä väkijoukko tunnetusti imee ääntä itseensä. Voi olla, että itse henkilökohtaisesti olen puolikuuro tai vain tarpeeksi tyhmä, mutta tarpeeksi monta Vävykeikkaa nähneenä ja kuulleena voinen esittää kantani tähän puheillaolevaan Äänen Voimakkuus Keskusteluun. Minulla ei koskaan ole ollut mitään valittamista äänen tasosta, vaikka usein oleilenkin lavan ja kaiuttimien lähituntumassa. Yksi miksaajalla varustettu keikka on myös koettu, ja voin sanoa että äänenlaatukin parani tämän tanssijoita varmasti niin esteettisesti kuin fyysisestikin ärsyttävän taikakapineen myötä.

E. Tuomas: "Oli muuten iso äänentarkkailijan pöytä!"

Voi olla että tämä oli sarkasmia, mutta mielestäni miksauspöydän koosta ja sen hyödyistä/haitoista on keskusteltu jo aivan tarpeeksi herneitä nenässä -sävyyn.

Makuasioista ja -asiattomuuksista on myöskin keskusteltu. Tansseissa käy usein useita satoja ihmisiä, ja suurin osa on varmasti elämäänsä ihan tyytyväisiä sosiaalifoksin tallaajia. Ei mitään henkilökohtaista kenellekään, mutta fakta on että AINA löytyy joku joka tulee sanomaan, että soititte liian kovaa / nopealla tempolla / hitaalla tempolla / muuten vaan huonosti. Tottakai tanssijat itse tietävät parhaiten, millaista musiikkia on mukava tanssia, mutta mietitäänpä ovatko kaikki tanssijat samaa mieltä? Joku, joka tanssii mieluummin vähän rytmikkäämpää, nopeaa valssia, saattaa olla aivan tyytyväinen samalla kun joku toinen käy urputtamassa liian nopeasta temposta. Mitä tanssiorkesterin pitäisi tehdä tällaisessa tapauksessa? Kuunnella sitä hiljaista kiitosta jonka tyytyväinen asiakas antaa vai vaihtaa kaikki harjoitellut tempot uusiin sen yhden takia? Siinä vasta kysymys.

Luultavasti kirjoitukseni ärsyttää monia tanssinettiläisiä, mutta tarkoitukseni ei ole provosoida tai mennä henkilökohtaisuuksiin. Antaa Kaikkien Tukkien Kukkia. Myös hutunkeittäjien.

En voi myöskään olla lisäämättä tähän loppuun henkilökohtaista mielipidettäni Unelmavävyistä. Kävin ensimmäistä kertaa Aurassa Vävyjen keikalla, ja harvoinpa saa kuulla niin energisesti ja iloisesti soitettua humppamusiikkia. Vävyt erottuivat heti edukseen tietyistä elämäänsäkyllästyneennäköisistä listahittisoittajista. Suosittelen lämpimästi kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Ja mitä tulee omiin biiseihin, oletteko kuulleet vetäisyä nimeltä "Taivas vesi maa"? Aivan TAJUTTOMAN hyvä biisi.

Kirjoittajan avainsanat: Unelmavävyt, äänenvoimakkuus

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu