TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Unelmavävyt vastaavat kritiikkiin.... (Pekka Nebelung 2005-02-09 10:40)

Äänenvoimakkuuksista

Aino
2005-02-10 15:34

E. Tuomas: Melutaso, kun se nousee yli kohtuuden, ei ole makuasia eikä miellyttämisasia. Se on objektiivinen, ei pelkkä viihtymis- vaan myös kuulonsuojelukysymys.

Tiedän, että tämä kuulostaa nyt jokseenkin pilkunnussimiselta, mutta haluan silti esittää kommenttini. Viitatakseni tuohon "kuulonsuojelukysymykseen": On hyvin vaikea uskoa, että yhtään mikään yhtye pitäisi huvikseen liian korkeita volyymeja keikoillaan. Tanssijat äänestävät (ainakin yleensä) jaloillaan ja tanssimuusikon pitäisi olla täydellinen ääliö, jos ei kertaakaan ottaisi tanssijoiden pyyntöjä huomioon! Kritiikki on tiestysti tervetullutta, mutta olisi varmasti muusikonkin mielestä mukavampaa, jos kritiikin esittäjä pystyisi perustelemaan sen muutenkin kuin vain sanomalla "MINUN korvaani se kuului liian kovaa." Itsekin olen joidenkin bändien keikoilla huomannut äänenvoimakkuuden liian korkeaksi, mutta ajattelen (ehkä sitten liian optimistisesti ja naiivisti) että varmasti korkealle äänenvoimakkuudelle on jokin syy, kuten Pekan mainitsemat akustiset soittimet ja trumpetti. Muutamia kertoja olen Vävyjen keikoilla ollut ja kertaakaan ei ole häirinnyt liian kova äänenvoimakkuus.. Taidankin ensi kerralla käydä sanomassa miksaajalle että "Kuule, olen luonnostani puolikuuro ja liian hiljainen musiikki häiritsee, laitatko vähäsen kovemmalle!"

Huom! Kirjoitukseni ei ole tarkoitettu kettuiluna kenellekään, esitän vain omia mielipiteitäni ja yritän nähdä asiaa hieman muusikonkin kannalta.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu