TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Unelmavävyt: -Keskiäkäinen yllättää! (Keskiäkäinen 2005-02-07 18:23)

Unelmavävyt vastaavat kritiikkiin....

Pekka Nebelung
2005-02-09 10:40

Kiitos välillä myöskin kannustavasta kommentista!

Ongelmana äänenvoimakkuuden oikeaksi säätämisessä on tanssi-illan pituus. Kun illan kesto on helpost 5 tuntia, se vaatii suurta kekseliäisyyttä akustisten soittimien kanssa.

Tarkistin miksaajaltamme, että Vuoksenniskalla rummuista mikään muu kuin bassorumpu ei ollut mikitetty, sekin ainoastaan (kevyesti) sen takia, että sen antama rytmi saadaan subwoofereiden kautta antamaan poljennon lattiaan, jolloin tanssiminen helpottuu. Myöskään trumpetti ei ollut mikitetty.

Jos verrataan soiton volyymiä esim sinfoniaorkesteriin, missä olen paljon työskennellyt ( Helsingin kaupungin orkesteri, Turun kaupungin orkesteri, Deutsche kammerphilharmonie, Suomalais- Virolainen barokkiorkesteri), niin tanssiorkesterin äänenvoimakkuus jää huomattavasti alle, tosin sinfoniaorkesteria kuunnellaan 1,5 tuntia maksimissaan 3... Olen huomannut sellaistakin, että kun on fyysisesti isokokoiset kaiuttimet, kommentteja soiton volyymistä tulee herkemmin. Meillä on fyysisesti isot äänentoistolaitteet. Ei sen takia, että voidaan soittaa lujempaa, vaan sen takia, että voidaan käyttää laitteistoa pienemmälä teholla, jolloin kaiuttimet soivat kauniimmin, eikä korva rasitu niin paljon. Korvan rasittuminen tulee eteen helposti myös liian diskanttivoittoisesta miksauksesta.

Taukomusiikin olemme pyrkinyt valitsemaan siten, että tauollamme tanssijat voisivat tanssia tanssilajeja, joita itse soitamme vähemmän(bossanova, samba, polkka, masurkka).

Kiitoksia kommenteista ja ennekaikkea kritiikistä. Sitähän tässä kaikki tarvitsevat....

Mikäli haluaa kritiikkiä/ kiitos mielellään joskus myös kehuja, jos aihetta on, voi laittaa myös osoitteeseen unelmavavyt@luukku.com

Pekka Nebelung

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu