TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Jaetut kurssimuistiinpanot tanssi.netissä? (Krisse 2005-01-21 10:58)

Jaetut kurssimuistiinpanot tanssi.netissä?

Matti Jokinen
2005-01-25 0:12

Mitenhän sitä rönsyilyä saisi rajoitettua?

Säie kannattaa avata artikkelilla, jossa on ohjeet. Jotta ne tulisivat varmemmin luetuiksi, samaan artikkeliin ei kannata kirjoittaa muuta, vaan ensimmäiset muistiinpanot on parempi sijoittaa jatkoartikkeliin.

Keskustelussa on viitattu tekijänoikeuksiin. Kuten aikaisemmin tuli todetuksi, kuvioita ei omista kukaan [pitkät, usean minuutin kuviosarjat voidaan tulkita tekijänoikeussäännösten alaisiksi tanssiteoksiksi, mutta niillä ei pitäisi olla käyttöä seuratanssikursseilla]. Ohjeet sen sijaan eivät välttämättä ole vapaasti levitettäviä. Tekijänoikeuden haltija on ohjeiden laatija. Jos ohjeet on kopioitu esimerkiksi taululta, niiden julkaisemiseen tarvitaan lupa. Jos oppilas on itse kirjannut kuviot muistiin omin sanoin, muistiinpanojen tekijänoikeudet ovat hänellä ja hän voi itse päättää oman tekstinsä julkaisemisesta.

Lisäksi on olemassa tietty etiketti lähteiden mainitsemisesta. Yleensä on kohteliasta kertoa lähde tai lähteet. Tiedolla voi myös olla arvoa lukijalle. Tässä tapauksessa on kuitenkin syytä ottaa huomioon myös se, että muistiinpanot yleensä ovat aika niukat verrattuina kurssin sisältöön. Kurssin vetäjät saattavat katsoa, etteivät muistiinpanot ehkä anna oikeaa kuvaa kurssista, ja he saattavat itse vierastaa nimiensä mainitsemista. Joten on suositeltavaa kysyä vetäjiltä, mitä mieltä he ovat.

Kirjoittajan avainsanat: kurssimuistiinpanot

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu