TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Asiaa kanssanuorille & Lähetyskäsky =) (Helsinkiläinen 2005-01-15 19:31)

Asiaa kanssanuorille & Lähetyskäsky =)

Helsinkiläinen
2005-01-15 19:31

Ensimmäinen postini tänne, joten en tiedä onko paikka jne. oikein.
Tein tämän artikkelin/yleisönosaston kirjoituksen koulutehtävääni varten, mutta päätin sitten julkaista sen myös täällä. Tässä tulee varmasti tuttua asiaa ja paljon, mutta koittakaa kestää.

Paritanssi takaisin nuorisolle

Paritanssi on viime vuodet kärsinyt jatkuvaa alennustilaa. Erityisesti nuorisoa lavoilla näkee ympäri vuoden aika harvoin tai hyvin pienissä määrissä. Jos paikalla on nuorison keskuudessa suositumpi artisti, niin suurin osa nuorista keskittyy lähinnä ryypiskelyyn ja/tai yleiseen sähläämiseen. Luin Heikki Kahilan tutkielman "Bailausta vai paritanssia" Tanssi-netin forumilta ja olen samaa mieltä siinä todetusta tanssikulttuurimme muutoksesta nuorten osalta. Perinteiset paritanssit ovat vaihtuneet bilettämiseen ja Kahilaa lainaten: paritanssi, "Tämä ainutkertainen osa suomalaista viihdekulttuuria", on katoava luonnonvara ja suurimmat harrastajamäärät löytyvätkin ikäluokasta 50+.

Asialle siis ns. "Tarttis tehrä jotakin", mutta pelkkä puhe ei ole tehonnut aiemminkaan. Itse olen aktiivisesti aloittanut nuorison, johon siis itsekin lukeudun, "ruotuun palauttamisen" paritanssin osalta. Olenkin opettanut paritanssia usealle ystävälleni. Ikäluokkani miehiä saa valitettavan heikosti kiinnostumaan aiheesta, mutta tutustuttuaan paritanssin jaloon taitoon ovat monet heistäkin kovasti tykänneet uudesta ilmiöstä. Lavoille en ole vielä kaikkia ehtinyt viedä, sillä sen verran ikävästi asiat käytännössä ovat. Mahdollisuus tanssimiseen "oikeilla lavoilla" talvi-aikaan on valitettavan rajoitettua tanssiravintoloiden k-18 ja k-20 ikärajojen johdosta. Tässä voisivat tulla tanssien järjestäjät hieman vastaan. Toisena ongelmana tulevat sitten nimenomaan nuoret miespuolen edustajat, joiden tarpeellisuutta lavoilla ei todellakaan voi väheksyä. Heitä siis täytyy saada houkuteltua mukaan. Tässä voisivat tanssimisesta kiinnostuneet naiset astua kuvaan. Nuorille pitää myös saada päähän se oikea mielikuva tanssista, siis millaista ja kuinka hauskaa se tanssi oikeasti on, kun aina kuulee puhuttavan mummo-humpasta ja paikallaan heilumisesta, ei millään pahalla - kaikki tanssit foksaaville.

Paritanssin tutuksi tekemistä nykyiselle nuorten sukupolvelle ei kuitenkaan voi toteuttaa yksin, joten kaikki asiasta hiukankin kiinnostuneet menkää sinne lavoille, tutkikaa alueenne mahdollisuuksia tanssikurssien/-seurojen osalta, opetelkaa tanssimaan, ja jos paritanssi on tuttu asia, niin opettakaa ja tehkää se tutuksi myös ympärillänne oleville ihmisille.. Ette kadu.

Risto, 19 vuotta, Helsinki

Linkkejä:
www.tanssi.net/fi/tausta/etiketti.html - Tanssipaikka etikettiä
www.tanssi.net/keskustelu/index.html - Keskustelupalsta aiheesta ja sen ympäriltä

Päivi 2005-01-16 22:49 =>

Hieno kirjoitus ja asiaa!

Mutta jos tällä: "Paritanssi on viime vuodet kärsinyt jatkuvaa alennustilaa. Erityisesti nuorisoa lavoilla näkee ympäri vuoden aika harvoin tai hyvin pienissä määrissä." tarkoitat, että nuorten määrä tanssipaikoilla olisi vähenemässä, olen kyllä hieman eri mieltä! Toki nuoria käy nykyään lavoilla vähemmän kuin esim. 50-luvulla, mutta 70-luvun lavatanssin laman jälkeen suunta on ollut vain ylös päin, myös nuorten osalta. Hiljaksiin, mutta kuitenkin. Parin viimeisen vuoden aikana kiinnostuksen kasvu on ollut mielestäni voimakkaampaa, osin (varmaan suureltakin osin) median ansiosta.

Itse olen ollut mukana lavatanssielämässä nyt 10 vuotta. Miten te, jotka olette pidempään tätä kehitystä katselleet, näette asian?

Upcider 2005-01-17 8:03 =>

Oma tyttäreni (14v) halusi lähteä mukaan tanssikurssille testaamaan "onko se muka niin ihanaa?!" - periaatteella lavatanssin ihanuutta. Ja vähän etukäteen jännitin kuinka käy, kuinka luonne ottaa vastaan neuvot ja ohjeet sekä miten muut kurssilaiset ottavat vastaan teinitytön.

Kaikki meni hienosti. Tytär imi kuin pesusieni askelkuviot ja oli hienoa seurata kuinka nuori ihminen voikin niin nopeasti omaksua uutta asiaa. Myöskään miesväki ei parinvaihto tilanteessa vieroksunut nuorta tyttöä.

Kurssin jälkeen sainkin tyttäreltä analyysin kuinka kukin kavaljeeri oli kuullut "ykkösen" tai mikä oli ollut kenenkin kanssa tanssiote. Sekä kysymys "kuinka kauan tää kurssi kestää? Täähän oli ihan kivaa - tuli ihan hikikin." Ette usko miten tuli äiskälle hyvä mieli ja visio tulevaisuudesta tyttären kanssa tansseissa, mies kun ei tansseista perusta. Vahinko vain, että menee aikaa ennekuin k-18 paikat ovat hänelle sallittuja, nyt kun näyttäisi maaperä olevan sopiva tanssisiemenen itämiselle...

Mielenkiinnolla odotan tyttären kotiinpaluuta koulusta, siellä ei varmaan jää ystäville kertomatta ja kommentoimatta, mitä on tullut viikonloppuna tehtyä.

Stefanus 2005-01-17 13:07 =>

Tietenkin silloin kuuskytluvulla meitä nuoria oli lavatansseissa paljon enemmän kuin nykyisin. Myös tanssitarjontaa oli enemmän, esim. Lappeenrannassakin ja lähiympäristössä useitakin lavoja. Samoin talvella kaksikin suosittua tanssipaikkaa. Käsitykseni mukaan pohjakosketus ja aallonpohja nuorison määrässä on jo ollut ja tanssijoiden määrä on myös nuorison keskuudessa hitaassa, mutta varmassa nousussa. Kiitos aktiivisille tanssiseuroille, jotka tekevät tosi upeaa työtä harrastuksen levittämiseksi, ainakin meillä täällä Etelä-Savossa.

Mutta suurin ongelma mielestäni on talvitanssipaikkojen puute kaikenikäisille. Ja se täytyy löytyä kuitenkin siitä kotikaupungista. En tiedä miten käytännössä lienee, mutta nuorisolle pitäisi olla sisäänpääsy tanssipaikoillekin vaikkapa puoleen hintaan, sehän ei olisi keneltäkään pois. Mutta kuitenkin takaisi myöskin lavatanssikulttuurin elämisen myöskin tulevaisuudessa.

Mutta kaikkiaan kirjoituksesi oli asiaa,kiitos tekstistä.

Helsinkiläinen 2005-01-17 13:08 =>

Päivi: Myönnän virheeni tässä suhteessa :) Lavoilla on todella kyllä alkanut käymään myös nuoria, mutta valitettavana vähemmistönä ovat. Yleensä tanssiseurojen kasvatteja. (Joka on siis vain hyvä asia)

Ja Äidille: Ei siinä sitten muu auta kuin viedä tyttönen kesälavoille, siitähän se on paras lähteä :). Itse olen jo onnistunut haalimaan tutuista(myös miehiä!) nuorista pienen porukan jota aion kierrättää ensi kesällä lavoilla tutustumismielessä.

Virpi 2005-01-17 16:32 =>

Mielenkiinnolla seurasin tätä keskustelua. Oma poikani ( 17-v ) on jo kolmisen vuotta harrastanut paritansseja ja muita tansseja jo pidempään.... Ollaan käyty yhdessä lavoilla ilman sen kummempia houkuttelemisia ja nyt ollaan menossa " yhdessä " jopa Lavaguruleirille, koska sinne piti parina ilmoittautua..

Sinä " helsinkiläinen " nykäisehän hihasta seuraavalla kerralla ....niin jutskataan enemmän...

ai niin, minäkin olen uusi " pinssiläinen" tällä palstalla..... !!!

Kirjoittajan avainsanat: Nuoret tanssimaan, lavatanssit

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu