TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Ilo ja argentiinalainen tango (Aragorn 2005-01-04 15:43)

Ilo ja argentiinalainen tango

Palomita
2005-01-05 12:58

Olen kauan sitten leikannut jostain perhe- tai naistenlehdestä kuvan jossa argentiinalainen mies ja nainen tanssivat vauhdikkaasti tangoa.

Näkyykö kuvasta että he todella tanssivat vauhdikkaasti, kuvassa voi myös intensiivinen, pitkäaskelinen tango näyttää vauhdikkaalta. Toki tangoa voi tanssia vauhdikkaasti, riippuu musiikista.

Miksi sitten Suomessa ei lavoilla näe tällaista tangoa, vaikka argentiinalaista niin paljon opetetaan? Se mitä lavoilla argentiinalaisia tangokuvioita näkee, ei ainakaan minun silmissäni ole juuri liikunnan iloa ilmaissut. Se vaikuttaa enemmänkin hiljaiselta jalkojen väliseltä kontakti-improlta, jota tanssijat hissukseen ihmettelevät ylhäältä.

Olen nähnyt lavoilla todella vähän argentiinalaista tangoa, itse en ole sitä kertaakaan päässyt lavoilla tanssimaan, vaikka olen pari kertaa tangoparinikin kanssa sattunut samalla lavalla olemaan (pari kiertää naistentunnilla kädestä käteen, enkä ole päässyt sieppaamaan välistä :-( ja mut haetaan yl aika nopeasti tangoon eikä hän ole kerennyt hakea.) Koen tangon (niin argentiinalaisen kuin muutkin) enemmänkin tunteita tulkitsevana tanssina, en liikunnan ilona, niin ihanalta kuin hyvä tango tuntuukin. Milongassa taas ilo voi näkyä (siinäkin kyllä pitäsi pitää hauskaa ja olla cool). Tangon opettelu tosin on aika kuviokeskeistä kuten toisessa tangotekstissäni tänään mainitsin (kuten Railikin). Tuosta kuviokeskeisyydestä ja opettelusta enemmän toisessa säikeessäni.

Tanssin suoraviivaisuus riippuu mielestäni musiikista, monet tuntuvat (et sinä) sekoittavan argentiinalaisen tangon usein kilpatangoon; argentinoa pidetään hyvin terävänä ja nopealiikkeisenä tanssina vaikka mielestäni se voi olla erittäin pehmeää ja sensuellia. Jalat ovat keskeinen osa argentinoa koska kysymyksessä on keskustelu jaloilla, erittäin kuvaavana pidän kommenttia: "argentiinalaisessa tangossa kävelystä tehdään taidetta".

Laitan sulle henk koht meilin aiheesta kunhan kerkeän. Erityisesti haluaisin tietää missä olet treenannut, voit kyllä meilata mullepäinkin.

Kirjoittajan avainsanat: Argentiinalainen tango

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu