TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssilinjat (Aragorn 2005-01-03 16:41)

Tanssilinjat - Foksiväylä jive-ruuhkassa

Päivi
2005-01-03 18:45

"Esimerkkinä sanon heti poikkeuksen ylläolevaan: jos suuri osa lattiasta on täynnä kädenalitanssijoita nopea tanssi on jälleen järkevää siirtää ihan ulkokehälle"

Minulla olisi erilainen näkemys. Käytännössä kädenalitanssijat mieltävät paikkansa mielestäni suurinpiirtein näin: "Tanssin keskellä tanssivien kanssa samassa nipussa" tai: "Tanssin aivan seinän vieressä" (tai mahdollisesti: "Tanssin nurkassa" tai: "Tanssin syvennyksessä"). Ajatuksellinen "foksiväylä" soljuu siis yleensä keskellä tsaivaavien ja seinän vieressä tsaivaavien välissä, siitä huolimatta onko se (suuren tsaivaajamäärän vuoksi) nähtävissä tai ei. Tämä olisi hyvä muistaa sekä kädenalitanssijoiden että foksaajien!

Tsaivaajan ja seinän välistä pujotteleminen aiheuttaa hämmennystä ja hässäkkää, jopa vaaratilanteita, samoin kun keskellä tanssivien läpi tanssiminen!

Mielestäni "seinän vieressä tanssiminen" on aika selkeä käsite: seinän vieressä voi tanssia vain yksi pari! Jos kädenalitanssijan ja seinän välissä tsaivaa toinen pari, niin tämän ensimmäisen pari ei enää tanssikaan seinän vieressä, joten (minun mielestäni, selkeyden vuoksi) hänen kuuluisi mieltää itsensä keskellä tanssivien joukkoon, eli ruuhkatilanteessa antaa foksaajille tilaa tanssia hänen ja seinän vieressä tsaivaavan parin välistä (kulmissa ja syvennyksissä tilanne on hieman toinen).

Tämä on minun näkemykseni siitä, kuinka foksi ja kädenalitanssit saataisiin sujumaan samalla, ruuhkaisellakin lattialla ilman ihmeempiä muutoksia ja järjestelyjä.

Oma mielipiteeni tosin on, että seinän vieressä tsaivaamista pitäisi välttää (poikkeuksena kulmat ja syvennykset). Mutta käytäntö on nyt tämä eikä siitä liene eroon pääse, joten tanssin sujuvuuden takaamiseksi voi vain toivoa kanssatanssijoiden kunnioittamista ja huomioonottamista, puolin ja toisin.

Kirjoittajan avainsanat: etiketti, liikennesäännöt, jive, swing-tanssit, kädenalitanssit, foksi

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu