TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Pakit??! (Andreas 2004-12-13 15:22)

Kuka uskoisi ihmiseen?

Pia M
2004-12-15 10:04

On epäkohteliasta viestittää yhtä ja tehdä toista, eli seisomalla hakurivissä antaa ymmärtää että hakea voi, ja sitten antaa pakit.

Minun mielestäni, jos nainen seisoo hakurivissä viestittäen että "olen haettavissa", ja sitten kuitenkin räpsäyttää pakit säännöllisin väliajoin ja perustelee toimintaansa itsemääräämisoikeudellaan, käyttää itsemääräämisoikeuden käsitettä väärin. Noin periaatteessa.

Minusta tässä nyt ollaan hiukan hukassa asioiden kanssa. Ainoa asia jossa toivoisin hiukan ymmärtämystä on se, että jokaisen ihmisen henkilökohtaiset rajat määrittyvät viime kädessä jossakin muualla kuin tanssietiketissä. Tarkemmin ottaen, jokainen määrittelee ne rajat itse. Minä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi näyttää siltä että nimenomaan tanssipaikalla itsemääräämisoikeus katoaa, vaikka on yleisesti ymmärrettyä että se missä tahansa muualla on voimassa.

Kysymys on periaatteellinen, ei toiminnallinen. En aja takaa sitä, että pakitttamisesta pitäisi tulla jotenkin hyväksytty toimintamalli. Ajan takaa sitä äärimäistä mahdollisuutta, että seisot hakurivissä ja sinua hakeva henkilö jostakin, ehkä henkilökohtaisestakin syystä aiheuttaa sinussa voimakkaan negatiivisen tunnereaktion. Silloin täytyy olla mahdollisuus sanoa ei. Ei ole mitään syytä, miksi olisit pakotettu viettämään kiinteässä fyysisessä kontaktissa noin 7 minuuttia sellaisen henkilön kanssa, joka on jo etukäteen aiheuttanut sinussa vahvoja kielteisiä tunteita.

Miksi sellaisia vahvoja kielteisiä tunteita siis voisi tulla? Jaa. Minä en ihan äkkiä voi kuvitella, mistä minulle sellaisia niin nopeasti tulisi. Jotkut aikaisemmat kokemukset ehkä, muistan tapauksen jonka hengitys haisi niin pahalle että olin oksentaa kahdesti kun tanssin kanssaan. Minua ei enää kiinnostaisi edes päästä puheläheisyyteen, niin että voisin kehottaa menemään hammashygienistille...

Sen sijaan voin kuvitella, että on naisia, erityisesti nuoria ja kokemattomampia, joille voimakas negatiivinen tunnekokemus saattaa tulla huomattavasti helpommin. Jos tanssietiketti pakottaa nämä nuoret naiset silti tanssimaan aina, kielteisistä tunteista huolimatta, niin voi olla että heille jää tanssi-illasta muistoksi paljonkin kielteisiä kokemuksia... tulevatko he enää kohta? Joskus riittää yhdet tanssit vastenmielisen parin kanssa, ja ilta on pilalla.

Mikä sitten on vastenmielinen? No, mikä minusta on vastenmielinen on varmaan jotakin muuta kuin jonkun muun mielestä. Vastenmielinen on aika rankka ilmaisu. Minusta tavallinen tallaaja huolestuu ihan turhaan jos alkaa miettiä että "olenko minä nyt sellainen vastenmielinen". En usko että tämän palstan herroista kukaan menisi siihen kategoriaan kovin helposti. Kun taas on kyse subjektiivisesta, ei objektiivisesta, määreestä. Ei mikään yhteisö voi määritellä, millainen ihminen on vastenmielinen ja millainen ei!

Tiivistettynä: jos tanssietikettiä ja itsemääräämisoikeutta verrataan rinnan, niin minun mielestäni pakituksen syyksi ei riitä että "ei nyt huvita". Omalta osaltani en pakittaisi myöskään "koska tuo on niin huono" tai "koska tuo on noin vanha/nuori". Vasta viime kädessäitsemääräämisoikeus on sitä varten, että voin suojella itseäni kokemukselta jonka tiedän tai voin vahvasti olettaa olevan itselleni tavalla tai toisella selvästi haitallinen. Tällaisten kokemusten mahdollisuus tanssipaikalla on minun kokemusmaailmallani hyvin epätodennäköinen, mutta on muistettava että me olemme erilaisia. Jollekulle muulle kynnys voi olla alempi.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu