TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Pakit??! (Andreas 2004-12-13 15:22)

Pakit??! -pakko kirjoittaa pikkuvihan riskilläkin

4711
2004-12-13 16:46

Andreas, mielestäni et voinut tehdä enempää ja olit rehellinen. Parhaiten olisit paikannut, jos olisit itse hakenut tyttöä myöhemmin.

Mutta voipi olla niin, että jos hän ei ole tyyppiä, joka osuu silmääsi, niin et kerta kaikkiaan tunnistanut häntä enää sen jälkeen. En pane omalla kohdallanikaan pelkästään vanhuuden tiliin sitä, että suuri osa keskimittaisista miehistä näyttää minusta varsin samannäköisiltä mustissaan; eli jos en varsinaisaesti tunne, en erota heitä toisistaan. Väitin tässä hiljan jollekin, ettemme ole tanssineet aikaisemmin... mutta hänen mukaansa olimme kahteen kertaankin. Kamalaa, eikä oikein voi anteeksikaan pyytää, kun kyse ei ole luonteenominaisuudesta vaan rajallisista kyvyistä muistaa ihmisiä ulkonäöltä.

Mutta minun piti kirjoittaa pakeista. Mitenkähän sen nyt aloittaisin? Joka tapauksessa näin viikonlopun kaksissa tansseissa Kuntsilla viidet pakit. VIIDET!

Kun istuin, edessäni kaksi naista antoi pakit isolle miehelle, jota en ole ennen Kuntsilla nähnyt. Jos kolmas olisi antanut, olisin tarjoutunut tanssimaan hänen kanssaan ja pyytänyt anteeksi muiden naisten puolesta. Myöhemmin hän haki minua ja pyyteli anteeksi heikkoa tanssitaitoaan. Ihan hyvää lavafoksia se oli! Pohdiskelimme kaikenlaista ihmiselämästä; hän on selvästi kiinnostunut tanssimisesta ja toivon, että hän ilmaantuu seuran kursseille. Pohdimme tiedotustoimikunnassa torstaina tapoja, joilla tällaisille ihmisille viestitetään sitä, että kynnys on matala. Ja sille, joka pohdiskeli fuskualkeita Taipalsaarella: kimppakyytejä kulkee! Mukaan vaan!

Yksi tyttö launtaina antoi pakit hyvin nuorelle miehelle. Miksi? On jo tanssinut hänen kanssaan. Kysyin, oliko kaveri sitten NIIN huono tanssija? Minulta valitettavasti jäi vastaus kuulematta, kun tuli lähtö lattialle. Jos olisin nähnyt sen pojan vielä, olisin mennyt hakemaan ja jutellut hänen kanssaan.

No, yleisen tanssikulttuurin lisäksi on se yksityiselämän kulttuuri. On miehiä, joiden kanssa ei-niin-mielellään tanssi, koska he ovat heikkoja tanssijoita, mutta on myös niitä miehiä, joiden kanssa on jokin henkilökohtainen probleema. Jos hk-probleema näkyy pakkeina, se ei enää ole ainoastaan hk-ongelma vaan tanssikulttuuriongelma, yleinen asia. Valitettavasti.

Vaikeneminen on jossakin kultaa, mutta tässä voisi puhuminen olla enemmän kuin hopeaa. Toivoisin, että keskusteltaisiin siitä, miten toimitaan, jos kerta kaikkiaan ei toivota jonkun hakevan? Ei se nyt niin harvinaista ole, että toinen tykkää, toinen ei. Jos ei-tykkääminen kasvaa pakittavalle kauhuasteelle, niin miten se selvitetään? Voiko siitä tilasta kasvaa tanssikaveruuteen vai onko parasta sopia keskenään, ettei haeta? Miten se "hyljätty" osapuoli sen kestää? Pitääkö tanssiseuran ruveta järjestämään myös itseluottamuskoulutusta?!:-)

Minua on koulussa kiusattu, ja siksi tunnen aina omassa sielussani sen, kun huomaan jotakuta syrjittävän. Puutun sellaiseen aina - turpaantulon uhallakin, koska tiedän, miltä tuntuu, kun isossa joukossa ei ole yhtään puolustajaa, parhaimmillaankin vain selänkääntäjiä.

Vanhemman ihmisen ja tanssietiketin oikeutuksella olen aina myös huomatessani kysynyt pakit antaneilta naisilta, miksi he sen tekivät. He ovat nuoria. Joku on suorastaan haistattanut minulle, kaikki viestittäneet, etten saa puuttua heidän elämäänsä.

En haluakaan puuttua heidän elämäänsä, mutta muistuttaisin, että he omalla käytöksellään puuttuvat heitä hakeneen miehen elämään - ja lisäksi vaikuttavat tanssipaikkojemme maineeseen ja koko tanssikulttuurin vetovoimaan.

Me pinssinkantajat olemme sitoutuneet olemaan pakittamatta. Jos kantti ei kestä tanssia kenen tahansa raittiin miehen kanssa, on parasta jättää pinssi kotiin. Vai ovatko Isäntä ja Matti eri mieltä? Pinssi ei ole vain maksuton etu, josta kuoritaan kermat päältä.

Me pinssilliset haluamme tanssinilon lisäksi viestittää avoimuutta, reiluutta ja vastuullisuutta muista ihmisistä. Kaikki osaavat tanssia jotenkin. Jos joku ei osaa tanssia hyvin, yritämme ohjata opettelemaan ja auttaa oppimisessa - emme syrji. Me toivomme lavoille lisää väkeä ja erityisesti miehiä, koska heitä on vähemmän.

Vakuutan nuorille naisille, että tällaisella ajattelutavalla mieluisia tanssittajia riittää yllin kyllin pitkässä juoksussa. Ei pidä olla niin kärsimätön! Elämä on suunnattoman pitkä - ja jokaisella on oikeus toivoa, että se muodostuu hauskaksi tanssiretkeksi tämän pallon pinnalla.

Jouluterveisin - Kulkusen kilinä

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu