TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Naisille lisää duunia sylitanssin alkeiskursseilla (Hambi 2004-11-25 12:40)

Hauisvienti

Päivi
2004-12-02 13:15

"Oikealla haukkarilla nimittäin on kätevä ohjata daamia kyljestä. Vienti tulee varmasti ilman viivettä suoraan hartiasta."

Tuo vientitapa kuulosti minulle tutulta, muttei lavoilta, vaan kilpatanssiharjoituksista. En niin kovin kauaa ehtinyt kilpatanssiharjoituksissa käydä ja viimeisestäkin on jo aikaa, joten en kovin tarkkaan muista, varsinkin kun harjoituksen kohteena oli paljon muutakin kuin tanssiote. Mutta silloin harvoin kun sitä hiottiin, mielestäni haettiin (ainakin jossain lajissa) juuri sellaista asentoa, jossa miehen oikea olkavarsi on kiinni naisen kyljessä, aika lähellä naisen olkavartta.

Tämän otteen toimiminen vain edellytti daamilta tanssiasentoa, jota ei lavoilla (yleensä) käytetä. Mutta kun sen sai rakennettua, niin hyvältähän se tuntui! Miehellä oli vahvat ja tukevat käsivarret viedä ja minulla tilaa.

Tässä asennossa siis miehen kyynärpää osoitti sellaisessa about 45 asteen kulmassa poispäin vartalosta (eli ei siis suoraan sivulle eikä suoraan eteenpäin) ja kyynärpäässä oli ehkä hieman reilu 90 asteen kulma (riippuu kai vähän daamin koosta, parin kokoeroista yms.). Daami ojentuu rohkeasti vasemmalle, kättä vasten, ikään kuin olisi floppaamassa käden yli (tällainen mielikuva minulle neuvottiin ja se toimi:).

Kirjoittajan avainsanat: tanssiote, tanssiasento, kilpatanssi, vienti

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu