TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssi pelinä, osa 2 (Tutti Frutti 2004-11-22 10:50)

ennakointi seuraamisessa??

Yökukkuja
2004-11-22 19:31

Enpä tiedä ymmärsinkö kysymystäsi oikein. Varmasti meissä naisissakin on erilaisia, mutta itse en ymmärrä miksi tanssissa pitäisi jotenkin erityisesti ENNAKOIDA miehen vientiä. Olen saanut mielestäni parhaimman ja uskottavimman kehun seuraamisestani, kun itseäni parempi ja vähän vanhempi mies sanoi, että "Tanssit hyvin, sulla ei ole mihinkään kiire." Olihan siinä kyllä herrankin viennin ansiota suuri osa, kuten yleensäkin.

Naisen täytyy olla (kun mies osaa viedä muutakin kuin peruskävelyä) koko ajan tietynlaisessa valmiudessa seuratessaan, ei siinä ennakoinnit ehdi mitään auttaa, varmasti päinvastoin olisivat haitaksi. Tietty jossain lindyssä ja BW:ssa kun on naisen vuoro inprovisoida, silloin voi olla hyvä ennakoida, esim. kun vuorotellaan miehen kanssa jotain juttua. Silloinkin se on kyllä jotain hatusta heitettyä spontaania hulluttelua, jota ei kerkeä miettiä, hämäläistä sukujuurta kun löytyy...Nopeita geenejäkin kyllä on onneksi senverran, että yleensä myös kerkeän vastata huutoon eli siis johonkin breikin tulkintaan esmes ehdin mukaan.

"Vise:ä" eli vientiä ja seuraamista ei voi koskaan liikaa korostaa tanssin opetuksessa, siinä on tanssin A ja O. Kyllähän vartalovienti sähköttää naiselle sekunnin kymmenesosia ennen, että nyt olisi tulossa tällaista, mutta se tapahtuu jotenkin niin selkäytimessä, ettei se kerkeä mihinkään tietoisuuteen. Siksi en ajattele sitä ennakointina. Se on refleksi? Tai sellaiseksi muodostunut. Vasta-alkajan ja konkarin erottaa usein tästä vartaloviennistä. Vasta-alkaja mies heilauttaa vain yhtäkkiä kättään ja odottaa että nainen siinä alla pyörähtää suit sait, kun konkarin koko kropasta näkee, että se valmistautuu antamaan naiselle vinkin esim. spiniin lähdöstä. Liikkeet ovat jänteviä, jatkumo, eivät yhteydestä irrallaan. Eli MIES ennakoi. Nainen ei ehdi. Näin luulen.

Miehen musiikin tulkintaa varmasti kyllä ennakoin jos/kun tunnen kappaleen tai huomaan sieltä fraasit. Mutta enhän voi olla varma ajatteleeko mies musiikin samalla lailla kuin minä. Jos siinä lähden sitten tulkitsemaan kovin paljoa musiikkia omavaltaisesti, sehän menee jo vienniksi. Kai sitä huomaa, ketkä "lukevat" musiikkia samalla tavalla kuin itse ja hakee heitä naistentunnillakin useammin kuin muita.

Yllätyksellisyys on hyvästä, jos se sopii musiikkiin ja viennin hallitsee edes joten kuten. Eikä kukaan voi ikinä oppia, jos ei uskalla kokeilla. Enemmän on miehissä heitä, jotka eivät vain rohkene rikkoa perusaskelta millään muulla, vaikka edellytykset olisivat, ja kokeillen oppisi. Mielestäni musiikki on kaiken tanssin peruslähtökohta, sitä kun tulkitsee, naisen on helppo seurata. Eli jos miehen vienti on pahasti ristiriidassa musiikin kanssa, vaikeuttaa se ainakin minun seuraamistani. Aloittelijan kannattaa kuunnella tanssimusiikkia sillä korvalla, että miten sitä veisi.

Minulla ainakin kulkee koreografiat silmien edessä auton ratissakin kun innostava biisi soi...no onneksi nainen voi keskittyä moneen asiaan yhtäaikaa! :-) Kai?! Niin, kai se on jonkinlaista ennakointia sittenkin, kun kuvittelen kuviokokonaisuuksia mielessäni. No eipä siitä haittaa ole naisellekaan, mutta miehille siitä olisi todella hyötyä, suunnitella tuttuun biisiin tanssia etukäteen. Sitten tulevat nämä tilakysymykset, jotta koreografiansa pystyisi toteuttamaan lavalla, sehän vaatii tilaa...

Kirjoittajan avainsanat: musiikin tulkinta, vienti, seuraaminen, koreografia

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu