TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Lällärimeininkiä Huvitörmällä (Jell0na 2004-10-26 14:32)

Lällärimeininkiä Huvitörmällä

Erkki Räsänen
2004-10-27 13:17

Mielessä on kieltämättä pitkään kytenyt ajatus illasta, jossa illan antina olisi "vain" tangoja. Nyt ei oteta lukuun tangomarkkinoiden esikarsintaa, jossa kilpailijat tavallaan tämän hoitelevat vaan jotain ihan muuta. Ilta ei olisi täyspitkä, ettei tulisi tangoinflaatiota.

Usein kuulee sanottavan, "etteivät tangokuninkaalliset laula sitten niitä tangoja". Omalla kohdallani kävi niin, että lähdin kisoihin, koska kiinnostuin tangosta. Toisella sijalla oli mahdollinen menestys. Itse asiassa en aluksi edes uskonut menestymiseen, "eivät ne tämmöistä karjalaista vääräleukaa sinne huoli". Puheet tangokuninkaallisista ovat kiusanneet, joten rehellisesti sanottuna olen tuohtunut. Sitäpaitsi tango on ylvästä, kohteliasta ja komeaa musiikkia, tangoa ei pilkata. Sen laulaminen ja tulkitseminen tarjoavat artistille tiukan haasteen. On myös upeaa katsoa pareja, jotka tanssivat tangoa antaumuksella, silmät kiinni, kuin kissat hiipien. Voi herranen aika, konserrtimatkalla Saksassa näin kesällä kun argentiinalainen pari meni sikäläistä tangoa. Olisittepa nähneet!

Jos elän ja pysyn kuvioissa mukana, uskon pystyväni tulkitsemaan tangoa uskottavasti ehkä vasta pari-kolmekymmentä vuotta ajassa eteenpäin. Sitä odotellessa.

Pidimme kesällä Kaavilla Tangoa kesäyössä -tanssit, soitimme kolmessa setissä 25 tangoa. Ajattele, elokuinen tumma ilta, vanha seurantalo, paikalla tangon ystäviä. Aluksi tunnelma oli odottava, yleisö yllättynyt: Tosiaan vain tangoja. Pian väki pääsi juonesta kiinni ja lopputulos oli kerrassaan upea! Tilaisuus päättyi keskiyöllä, ihmiset pääsivät ajoissa kotiin. Tunnelma oli juuri sellainen kuin etukäteen olin visioinut. Rahhoo en tuosta illasta saanut, maksoimme orkesterin, olin järjestävänä osapuolena pikkuserkkuni kanssa. Jatkot pidimme kesämökillä, saunoimme jne... Oli se vaan jotain!

Tunnelma oli niin hieno, että se jäi mieleen. Olisin valmis tinkimään omista eduistani, jos vastaava teemailta järjestettäisiin sopivaan aikaan sopivassa paikassa. Mitä mieltä olette, immeiset?

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu