TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Oi arvon "tanssijat" (BRR 2004-10-16 2:14)

Harhaisia päätelmiä

Oudotar
2004-10-16 13:07

Teet niin vahvoja päätelmiä, että ehkä olisi syytä ensin ottaa selvää, onko niillä mitään todellisuuspohjaa, ennenkuin lyöt leimaa otsaan.

Kirjoitit:

"Sama pätee siihen että jotkut paikat ovat tupaten täynnä. Siitä, että ihmiset eivät pääse "ketkuttelemaan" kädenalitansseja porukan paljouden tähden ei ole mitään haittaa itse tanssikulttuurille, haittaa voi olla lähinnä niille jotka ei pääse näyttämään naapurilleen mitä on sattunut oppimaan vkonlopun tanssikurssilla, (hohhoijaa...)"

Tanssilavat ovat meille aktiiveille paikkoja, jossa voimme käyttää taitoja, joita olemme satojen/tuhansien treenituntien tuloksena oppineet. Mielestäsikö sitten tanssilavoille saa tulla vai parinetsintämielessä/dokaamaan, eikä opittuja taitoja saa siellä käyttää. Vaihtoaskelta saa siis kuitenkin mennä, kun hyvä jive soi - ? Jos siis itse ei ole sitä vaivaa viitsinyt nähdä, että olisi kehittänyt itseänsä, ei sen tuomaa iloa muillekaan soisi. Sehän on usein koettu, että eriytyneelle jenkkitanssialueelle puskee joku vaihtoaskelpari väkisin; onkos siihen mitään sanottavaa?

Kirjoitit:

"Yksi kommentti painui mieleeni. Orkesterit jotka soittaa hitaita valsseja pääsee "hyvien bändien listalle". Mistä tämä kirjoittaja voi tietää mitkä bändit soittavat hitaita valsseja? Oletan, että suurimmalla osalla bändeistä on ohjelmistoa monen illan tansseja varten. Jos yhtenä iltana ei soitetakaan polkkaa, masurkkaa tai hidasta valssia ei se tarkoita sitä, että bändi ei soita sitä ollenkaan. Oletan sen riippuvan tanssipaikasta. Pohjoisessa ei ole hitaan valssin tanssijoita (paljoa), ravintoloissa karsastetaan jopa jenkkaa. Tuntuu siltä että Pavi on ehkä ainoa paikka jossa kaikki tanssilajit hyväksytään. (Menkää sinne, siellä ei saa edes keskiolutta!!)."

Käsitys siitä, että joku bändi ei osaa soittaa hidasta valssia, on itselleni ainakin tullut, kun olen esittänyt heille toivomuksen, ja vastauksena on ollut, etteivät osaa; olenko siis valehdellut - ?

Ainakin koko eteläinen Suomi, jossa myös on määrällinen enemmistö tanssijoista on täynnä tanssipaikkoja, joissa halutaan kaikkia tanssilajeja soitettavan. Vaikka itse en välitä polkasta, enkä masurkasta, ilomielin suon sen niille, jotka niistä pitävät. Jos tanssiorkesterina itseään pitävä soittaa aina jotkut tanssit väärällä tempolla, on se osoitus jostakin; eivät arvosta työtään. Jos arvostaisivat yleisöään (=maksajia) ottaisivat selvää, millä tempolla kutakin tanssilajia tulisi soittaa; onko liikaa vaadittu - ? Eikö se ole ammattitaidon perusasioita - ?

Kirjoittajan avainsanat: tanssimusiikki

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu