TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kädestä puristaminen hakuriviin palautettaessa (Kolmas mies 2004-10-12 12:27)

Sinä avasit ikkunasi...

Twototango
2004-10-14 14:25

Päivi: "Luontevat ja spontaanit pikaiset käsipusut voisivat ehkä toimia siltana luontevampaan suukottelukulttuuriin suomalaisessakin (lavatanssi)kulttuurissa? Sellaisiin ainakin minä osaisin suhtautua suurin piirtein niinkuin halaukseenkin. :)"

Aloin miettiä, että mikähän tuon käsisuudelman etiketti oikein on, kun minulla on ollut sellainen muistikuva, että ainakin ennen vanhaan käsisuudelman sai antaa vain vanhemmalle naiselle.

Niinpä laitoin Googleen hakusanan "käsisuudelma", niin mokoma tiedusteli heti "Tarkoitatko kielisuudelma"! O tempora, o mores!

No, löysinpä kuitenkin Kalle Mikkolan sivuston, joka valaisi asiaa.

KÄSISUUDELMA

Hansikattomaan kämmenselkään (tai sormiin) lähelle rystysiä. Mies ei nosta suudeltavan kättä vaan kumartuu riittävästi; kohteliaan naisen sopii kyllä auttaa kohottamalla itse hieman kättään. Katsekontakti pyritään säilyttämään.

Ellei tarkoitus ole flirttailla tms., käsisuudelma on lyhyt ja suudellaan ilmaa tai omaa peukaloa (oman peukalon suuteleminen on helpompi tehdä tyylikkäästi). Kämmenen tai sormivälin nuolaisu on äärimmäinen vihjaus ("pidä ikkunasi illalla auki").

Tavat vaihtelevat, esim. yleensä vain naimisissa olevia tai korkean aseman saavuttaneita naisia (tai ylhäisimpiä miehiä uskollisuuden osoitukseksi) saa suudella kädelle.

Eli eiköhän nosteta tavat kunniaan ja muutetaan tuo kädestäpuristamiskäytäntö käsisuudelmiin ;-). Kun tanssi on ollut tavanomainen, mies pussaa omaa peukaloaan, mutta jos tanssitettava on ollut erityisen mieluinen, livautetaan kielellä hieman daamin sormiväliä! - Ja tanssien jälkeen neidot jättävät sitten autonikkunan raolleen... ;-)

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu