TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Minä en osaa mitään (Manjaana 2004-10-05 10:40)

Askelten osaaminen / seuraaminen

Päivi
2004-10-06 14:25

"Vastaukset ovat aina noudatelleet samaa kaavaa; ensin hetken aikaa silmien räpyttelyä, sitten: "En minä mitään askeleita osaa. Minä vain menen niinkun viedään." Putkiaivoista mieshenkilöä onkin sitten suuresti hämmästättänyt, kuinka jollakin voi olla niin hämmästyttävän nopea reaktiokyky, että pystyy toisen liikkeitä noin vain seuraamaan, yhtään asiaa ennestään tuntematta.."

Niin. Itse paukkasin lavoille lähes ummikkona, valssin ja humpan askeleet jotenkin tunsin. Kummasti sitä vaan jalat silti meni pääsääntöisesti niinkuin miehenkin jalat (paitsi kävelyhumpassa, kun itse vänkäsin mennä sambahumppaa...:).
Jossain vaiheessa alkoi kiinnostaa, mitähän ne jalat siellä oman vöytärön alla oikein tekee (foksissa), kun jotkut (minuakin aloittelevammat miehet) sitä joskus minulta kysyivät. Menin tanssikurssille ja siellä selvisi, että nehän liikkuu rytmissä hidas-hidas-nop-nop. (Oman tanssin aikana en tuota malttanut/kyennyt alkaa analysoimaan ja katselutaukoja ei malttanut pitää:)

Päätelmä: Seuraaminen on mahdollista, vaikkei askelia tiedäkään.

Aiheen tiimoilta mieleen tulee myös tapaus hieman lähempää historiasta, vajaan kahden viikon takaa. Tanssin valssia henkilön kanssa, jonka kanssa harvemmin tulee valssia tanssittua (muita "kikkailuja" sitten sitäkin enemmän). Parini vei valssin perusaskeleen sekaan paljon poikkeuksellisesti (mutta yleensä kuitenkin musiikkiin sopivasti) rytmitettyjä askelluksia (ei mitään tanssikouluversioita, vaan omia sovelluksia). Kompastelin jatkuvasti. Ihmettelin, missä vika, kun muissa lähitansseissa vi-se (=vienti-seuraaminen) toimii meillä mielestäni oikein hyvin ja osaan muidenkin viejien kaikenlaisia kikkailuja lukea aika hyvin. Hoksasin, että slowareissa yms. seuraan miestä, mutta valssissa minulla napsahtikin "valssivaihde" päälle: aloin suorittaa valssin askelia. Josta seurasi se, etten kyennytkään muuttamaan rytmitystäni riittävän nopeasti muuksi, kun olisi tarvinnut. Kun tämän oivalsin, päätin, että nyt alan oletusaskeltamisen sijaan oikeasti seuraamaan viejää, samalla tavalla kuin muissakin lähikontaktilajeissa. Johan rupesi rytmityksenvaihdokset sujumaan ihan toisella tavalla!

Päätelmä2: Perusaskeleen osaaminen saattaa jopa haitata seuraamista.

Kirjoittajan avainsanat: vieminen, seuraaminen, perusaskel, aloittelija, tekniikka

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu