TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Minä en osaa mitään (Elisa 2004-10-04 11:29)

Minä en tee mitään samaa...

4711
2004-10-05 18:01

Hei Manjaana,

en muista, olemmeko tavanneet, mutta... et suinkaan ole ainoa, joka on kesän jälkeen pelkkään tanssimiseen väsynyt! Aika moni kertoi samaa elo-syyskuussa. Se vain on niin, että harva ihminen jaksaa aina samaa. Ei tanssi eikä tanssi.net voi täyttää liikaa elämää. Niihin innostuu - ja kyllästyy. Kun kyllästyy, alkaa nähdä huonot puolet: kritiikit ja moitteet, omat luulot ja muiden kuulot. Ne eivät kuitenkaan ole kokototuus - vain asioiden toinen puoli. Ja kaikilla asioilla on niitä puolia, monenlaisia.

Kausivaihdokset ovat usein vaikeita. Niissä saa vääntää vitsaa itsensä kanssa, vaikka ei edes tiedä, mitä IHAN OIKEASTI oikein haluaisi, tarvitsisi, voisi. Omaa mieltään saa joskus työntää kuin käärmettä pyssyyn :-) Se on kaikille tuttu fiilis.

Minulle on tehnyt ihan hyvää rauhoittua syksyyn, keskittyä suunnittelemaan kaikenlaista uutta työssä ja käydä tansseissa hoitamassa kuntoa vain kerran viikossa. Nukkumiseenkin olen käyttänyt aikaa taas riittävästi.

Keskustelupalstoista olen viettänyt suurimman osan ajastani siellä, mistä olen saanut sitä tietoa, mitä olen kaivannut uusien juttujen eväiksi. Paljon olen liikkunut varsin henkisissä piireissä muutoinkin... niin historioita, maailmankaikkeutta kuin ihmisen sielua tutkimassa.

Tiedätkö, että ihminen pystyy omalla tahdollaan määräämään, mistä on kiinnostunut tai mikä on hyvää? Mieli on tahdolla ohjattava: kun päätät, mistä pidät, ja alat harrastaa sitä, alatkin pitää siitä. Se koskee ruokaa, lukemista, huvia ja opiskelua, ihmisiä, töitä...

Tänään sain infon Tarja Heponiemen psykologian väitöskirjasta, jossa kerrotaan persoonallisuustyypin vaikutuksesta stressinsietokykyyn:

"Väitöskirjatutkimuksen tulokset osoittivat, että lähestymiskäyttäytymiseen taipuvaiset eli mahdollisiin palkintoihin ja kannustimiin keskittyvät henkilöt reagoivat positiivisesti vaihteleviin haasteellisiin ja stressaaviin tilanteisiin. He kokevat haasteellisissakin tilanteissa olonsa pirteiksi, tarmokkaiksi, onnellisiksi, tyytyväisiksi ja levollisiksi. He innostuvat helposti. Innostumiseen liittyy parasympaattisen hermoston kontrolloima voimakas sydämen sykkeen nousu. Parasympaattisen hermoston kontrolloiman sykereaktiivisuuden on todettu olevan vähemmän haitallista terveydelle kuin sympaattisen hermoston kontrolloima sykkeen nousu." (Tunnistin itseni).

"Välttämiskäyttäytymiseen taipuvaiset eli mahdollisiin rangaistuksiin ja uhkiin keskittyvät henkilöt sen sijaan reagoivat negatiivisesti haastaviin ja stressaaviin tilanteisiin. He kokevat haastavissa tilanteissa olonsa ahdistuneiksi, pelokkaiksi, surullisiksi, masentuneiksi ja väsyneiksi. Taipumus välttämiskäyttäytymiseen tuntuu olevan yhteydessä stressiherkkyyteen."

Omaa persoonallisuustyyppiään ei voine vaihtaa, mutta tutkijan mukaan: "Nämä erot olisi hyvä huomioida esimerkiksi stressinhallintavalistuksessa ja sydänpotilaiden kuntoutuksessa."

Siis tultiin syrjällään olevaan sydämeen...

Kaikille halit!

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu