TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Humppa-ongelma (Rex 2004-09-24 9:26)

Humppa-ongelma

Amariana
2004-09-24 10:49

Humpan suurin viehätys on mahdollisuuksissa vaihteluun ja muunteluun ja jopa ns. sambahumpan ja kuviohumpan vuorotteluun yhden kappaleen kuluessa, mikä tutulta viejältä voi onnistua jopa ilman ennakoivaa huomautusta tyylin vaihdosta kesken kappaleen.

Bugg-humppa on kokemistani tavoista nykyisin parhaita. Yksitotiseen sambahumppaan olen niin kyllästynyt, että olen onnistunutkin 'rauhoittamaan' monet miehet kävelyyn (+ vapaisiin kuvioihinkin), minkä helppous onkin yllättänyt monet. Sitä on pyydetty lisääkin.

Askelhumpalle olen kuullut vanhan nimen 'pisto', mikä kuvaa hyvin sitä tapaa nauttia humpasta. Pistoaskelin voi mennä todella levollisesti ja nautinnollisesti humppaa, eikä miehen tarvitse siinä niin 'suunnitella' kuin ehkä buggin ja kuvioiden vauhdikkaassa menossa. Pisto voi olla jopa niin ihanaa, että se olis joskus 50...60 vuotta sitten ollut 'kiellettyäkin' intiimiytensä vuoksi.

Hauska kokemukseni alkuviikolta Pariisin kellaritanssiravintolassa Le Duplexissa (Avenue Foch, Riemukaarella, avoinna su ja ma ip):

soitettiin tutun humpan jonkilainen teknoversio levyltä. Sen alkaessa kysyi juuri jiven vienyt partneri, että tanssinko myös 'salon' eli salonkitanssia. Tietysti uteliaana vastasin kyllä ja sain mennä tuota pistoa/askelhumppaa, mitä useimmat muutkin parit siellä menivät. Kuviointia näkyi vain vähän eikä tätä itselleni rasittavaa yksitotista sambaversiota yhtä ainuttakaan. Joskus äärimmäisen harvoin saattaa tietysti siinäkin kohdata viejän, jolle voi todeta, ettei ollut 'kärsimystä'.

Kävelkää ja 'pistoilkaa' arvoisat miehet ihan rentoutuneesti, uskoisin useimpien naisten ainakin lavoilla siitä nauttivan ja sitä voi myös puolin ja toisin kehittää kuvioilla ilman sen kummempia kursseja. Bugg vaatinee ja ansainnee kyllä kurssinsa, mutta onkin sen jälkeen sovitettavissa myös humppaan!

Kirjoittajan avainsanat: humppa, bugg, Pariisi, salonkitanssi

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu