TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Hetken, pienen... (Twototango 2004-08-25 23:41)

Hetken, pienen...

Twototango
2004-08-25 23:41

Koen tarpeelliseksi hieman valottaa niitä taustoja, jotka ovat johtaneet minut niihin mielipiteisiin, joita minulla on mm. pakeista ja muista kieltäytymisistä. Minun mielipiteistäni saa varmaan äkkiseltään sellaisen käsityksen, että suhtaudun pakkeihin ym. vastaaviin ilmiöihin aika kevyesti ja piittaamatta siitä, miten minun asenteeni toisiin ihmisiin vaikuttavat. Näin ei ole. Joka näin ajattelee lukee minun mielipiteitäni aika lailla värillisten silmälasien lävitse.

Voisin sanoa, että minun elämässäni on ollut erilaisia "hetkiä". Minulla on ollut elämässäni "JYRKÄN EIn" hetkiä. En ymmärtänyt sitä silloin, koska olin niin nuori. Kukaan ei silloin minulle myöskään kertonut, että kaikkeen ei tarvitse suostua. Näistä hetkistä minuun on jäänyt niin syvät arvet, että ne säilynevät sielussani lopun elämääni.

Myöhemmin olen tajunnut, että elämässä on noiden "jyrkän ei" -hetkien lisäksi myös "kiitos ei" -hetkiä. Tajusin, että sanomalla "kiitos ei", ei ole suinkaan tarkoitus satuttaa ihmisiä, vaan estää ihmisiä satuttamasta minua. Minulla meni kauan ennen kuin tajusin tämän.

Olen myös tajunnut, että suurin osa elämässä on kuitenkin "kyllä kiitos" -hetkiä. Ja saattaapi olla, että joskus elämä heittää eteen jopa "KYLLÄ!KYLLÄ!KIITOS!" -hetkiä. Toivon että niistä suurimmat ovat itselläni vasta edessä päin.

Vaikka olen kokenut, että monesti on vaikeaa sanoa "ei kiitos", joskus voi olla myös yllättävän vaikeaa sanoa "kyllä kiitos". Toisaalta sitten taas nuo "KYLLÄ!KYLLÄ!KIITOS!" -hetket saattavat rävähtää eteen yhtäkkiä ja yllättäin, mutta ne voivat myös hiipiä elämään varkain ja huomaamatta. Valppaana täytyy olla, ettei anna näiden kullanarvoisten hetkien lipua ohitseen.

Mistä sitten tietää, mikä hetki kulloinkin on käsillä? No sen kertoo sydämen ääni. Ja se on lahjomaton tuomari. Ja se löytyy jokaiselta ja sen ohjeet ovat jokaiselle ne sopivimmat.

Jos minulla joskus on lapsia, aion opettaa heille, että elämässä ei tarvitse suostua mihin tahansa olipa sitten tanssirivissä tai K-kaupan kassajonossa. Aion myös opettaa heille, että joistain asioista kieltäytyminen ja toisten ihmisten huomioon ottaminen eivät ole toisiaan pois sulkevia asioita. En aio heille opettaa jäykkiä käyttäytymissääntöjä. Haluan heidän oppivan kuulemaan oman sydämensä äänen. Se ääni kertoo heille oikean ja heille sopivimman tavan elää.

Toivon myös olevani heille sellainen tukipilari, jonka vahvan selän taakse voi mennä piiloon silloin, kun elämä hämmentää. Ja yksi hyöty siitä, että on itse saanut kokea elämän kylmimmän viiman kasvoillaan, kuitenkin on. Nimittäin pienemmät elämän puhurit eivät enää kovin paljon heiluttele. Toivon, että lapsillani on minun selkäni takana turvallinen olo. Heidän edessään seisoo mies, jonka yli ei helposti kävellä.

Kävin hetki sitten lenkillä, ja miettiessäni siinä elämää jälleen kerran alkoi päässäni soida seuraava laulu. Se nyt ei oikeastaan liity edeltävään mitenkään, mutta se on ennenkin minua ravisuttanut miettiessäni näitä elämän mutkia, joten laitanpa sen tähän perään:

Minä elin aina samaa päivää,
ikävöin betoninharmaata ikävää.
Odotin Elämän antavan enemmän
kuin unia toivoa täynnä
ja taidon herätä aina samaan huomiseen.

Sinä puhuit aina vieraista maista,
meistä kivisillä teillä tuulisin illoin.
Silloin kun satoi vettä
ja Elämä koivissa kipinöi luuvalon lailla
vierailla mailla kuljit silmin suljetuin.

Lainatuin lausein me puhuimme vapaudesta.
Elämän janoa itkimme omin kyynelin.

- Edu Kettunen

Niin, ehkäpä joskus lainatut lauseet vapaudesta muuttuvat omiksemme. - Onnellisia ja oikeita valintoja erilaisiin elämän hetkiin itse kullekin toivoo

Twototango.

Kirjoittajan avainsanat: pakit

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu