TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Heimo Mäntynen ja yli-ikäiset Riutalla 11.8. (Linda 2004-08-12 18:58)

Etiketin noudattamisesta

Tapani
2004-08-13 1:45

Mielenkiintoista, kuinka johdatit keskustelun etiikkaan ja muihin asioihin, joista en mitään maininnut.

Tässä keskustelussa on kyse hakemisen ajankohdan etiikasta, mainitsit sinä kyseistä sanaa tai et.

Analysoit myös minun mahdollista ajatusmaailmaani ja käyttäytymistäni oletustesi perusteella.

Kyllä, ja tein sen täysin tietoisena siitä, että saatan olla ihan väärässä. Siksi minä nimenomaan kerroin tekstistäsi saamastani kuvasta jotta sinä kertoisit miltä osin se pitää paikkaansa ja miltä ei. En minä väitä sinun ajatusmaailmastasi mitään, minä vain kysyn. Käsityksesi tuntuivat niin oudoilta että minua kiinnostaa saada niihin selvennystä, ja lisäksi haluan tietysti estää virheellisen etikettitietouden levittämistä.

Paritanssiminen ei ole luonteeltaan täysin tasa-arvoista. Miehen oikeutena ja velvollisuutena on viedä ja naisen oikeutena ja velvollisuutena on seurata. Jos täysin tuntemattomat naiset hakevat miehiä tanssimaan tietämättä tulevaa musiikkilajia, niin kuinka he voivat tietää miehen osaavan viedä kyseistä kappaletta? Ei nainen voi mielestäni tuntemattomalta mieheltä pyytää viemään häntä, tulipa mitä tahansa musiikkia. Tämä ennakkoon hakeminen tanssilavoilla aikaansaa kaikenlaisia kirveleviä tilanteita, pakeista lähtien.

Olen ihan samaa mieltä siitä, että on naiselta riskialtista hakea niin että ei tiedä mitään miehestä eikä musiikista. Sinun kirjoituksistasi kuitenkin välittyy käsitys jonka mukaan etukäteen hakevat ovat yleisemminkin b-luokan ihmisiä, "huonoa ilmaa". Jos epäviisaasta aikaisesta hakemisesta seuraavista tilanteista ei selvitä ilman pakkeja ja muita kaikenlaisia kirveleviä tilanteita niin kyllä ongelma on jossain ihan muualla kuin aikaisessa hakemisessa. Jos olet yksinkertaisesti sitä mieltä että tietyissä tilanteissa ei kannata hakea ennenkuin musiikki soi, niin hyvä, olemme samaa mieltä. Vastustan kuitenkin jyrkästi ajatusta siitä, että tästä pitäisi vääntää jokin kaikkia koskeva käytössääntö. Anteeksi vain, mutta jos jonkun mieli järkkyy tai hyvät käytöstavat pettävät siitä että yllättäen soitetaankin masurkkaa ja sitä ei osata niin mitä se minulle kuuluu? Ei ihmisiä voi suojella elämältä. Epäkohteliaisiin ihmisiin ja muihin alkeellisia ihmissuhdetaitoja edellyttäviin tilanteisiin törmää lavalla joka tapauksessa, tai jos ei lavalla niin sitten muualla elämässä.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu