TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Jälleen... (4711 2004-07-29 8:45)

Tanssistako lohtua

Hambi
2004-07-29 23:28

Tanssista ei todellakaan ole lohtua tilapäiseen masennukseen, mutta ehdottomasti suuri apu pitkällä tähtäimellä. Tansseissa on se hyvä puoli, että pohja rakentuu helpoille askelille ja kuvioille joihin on saatavana opetusta. Kun osaa askelet, niin sitten onkin jo tullut sitä itseluottamusta, jonka perusteella uskaltaa olla haettavana ja pääsee tanssimaan. Minusta miesten kohdalla kynnys rivissä olemiselle on vielä korkeampi kuin naisten tapauksessa. En muista todistaneeni tapauksia, joissa aloitteleva mies olisi haettu yli 10 m päästä hakijasta. Täytyy siis olla todella tyrkyllä tullakseen haetuksi. Ei ole myöskään helppoa hakea itse tanssiin, jota heikosti osaa. Kun sitten riittävän monta kertaa itsensä voittaa ja hakee, niin sitten askelet alkaakin jo sujua, eikä enää ole niin hankala hakea. Sama täytyy toista jokaikisen tanssin kohdalla erikseen. Ehkä tästä syystä aloittelevien naisten naistentuntitilaisuudet jäävät käyttämättä. Kun ei saa ketään haetuksi niin ei tule edes niitä kiitoshakujakan. Syy on kyllä silloin oma, tosin olen kuullut erään tanssinohjaajankin sanovan kurssilla, ettei hae kuin niitä, jotka ovat saman illan aikana hakeneet tai joista on tullut tuttuja! Itse olen aloittelijoita hakenut kaukaakin, jos ovat edes hakualueen lähelle selvinneet ja näyttäneet tanssihaluisilta. Ulkonäkö kyllä vaikuttaa siihen, että kuinka kaukaa haen.

Monta kertaa olen kyllä katsellut naistenrivissä kovin syvällä penkissä istuvia sillä silmällä, että jaksaako nuo edes tanssia kun eivät edes jaksa suorassa istua. Tunnustan mieluusti hakevani toiselle kappaleelle mieluimin niitä, jotka rivissä vielä silloinkin SEISOVAT. Osoittavat sillä tanssihalukkuutensa ja fyysisen kuntonsa. Miten tanssihalukkuus sitten tarkkaan ottaen näkyy, on vaikea määritellä, mutta jotkut osaavat antaa sellaisen kuvan myös istuessaan. Kannattaa myös hankkiutua irti siitä käsilaukusta, kuten täällä on monta kertaa neuvottukin.

Suosittuja daameja ei ole, jos ei ole niitä vähemmän suosittuja. Rima omassa taidossa (olkoon sitten sosiaalisia tai tanssillisia taitoja) pitää tietysti asettaa niin korkealle, ettei siihen ihan heti yllä, mutta kumminkin realistiselle tasolle. Kyllä naisissakin tanssitaito vaikuttaa hakuihin ja minun hakuihini erityisesti vaikuttaa tanssihalukkuus. Taitoa tulee kursseilla, ja toivottavasti aloittelevat naisetkin tanssivat itsekseen ja mielikuvaharjoitteluna (itselläni joku tanssillinen tekniikka-ajatus käy mielessä päivittäin yleensä useamman kerran tunnissa). Tästä olisi se hyöty, ettei tarvitse miettiä askelia kun viejä opettaaa seuraamista. Suurimmalla osalla sekä miehiä että naisia on varsin kohtuulliset vaatimukset tanssitaidon osalta, jotka on kaikkien opittavissa. Ei ehkä vielä siellä ensimmäisellä kurssilla, mutta erityisesti konkareita seuraamalla oppii sellaista mitä oma ohjaaja/opettaja ei ole huomannut näyttää ja selittää. Seinäruusut voisivat vaikka seurailla niitä vähän vähemmän kauniita suosittuja tanssijoita ja ehkä oppia jotakin tanssitekniikasta. Ei tarvitse olla hoikka kulkeakseen kevyesti. Minunkin mieluisiin hitaiden tanssitettaviini kuuluu sellaisia, joiden ympäri käteni eivät tahdo kainaloon-kuvioissa riittää.

Kirjoittajan avainsanat: aloittelija, seinäruusu, tanssinopetus

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu