TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Millainen on hyvä tanssija sinun mielestäsi? (Hanni 2004-07-25 19:41)

Millainen on hyvä/epämiellyttävä tanssija sinun mielestäsi?

Tuulikki
2004-07-28 13:04

Mielestäni seuratanssin tarkoitus on nautinnollinen tanssi molemmille osapuolille.

Hyvän viejän ominaisuuksiin kuuluu ehdottomasti sopeuttaa tanssinsa daamin taitotason mukaiseksi. Kukaan nainen ei nauti siitä, että mies riepottaa kuin räsynukkea. Varsinkin kädenalitansseissa tämä korostuu, mutta onnistuu kyllä myös "lähitaistelulajeissa". Olen itse joutunut tällaiseen pari kertaa ja nähnyt/kuullut myös muiden joutuneen. Naisen ilmeestä äkkiä huomaa, nauttiiko hän vai ei. Jos naisen ilme on säikähtänyt, hiljennä ihmeessä vauhtia.

Tästä tuli mieleen toinen asia: katsekontakti. Toki miehen pitää tarkkailla ympäristöä, ettei tule törmäyksiä. Mutta jos hän ei lainkaan katso daamiaan (kädenalitansseissa), tulee daamille sellainen olo, että mies tekisi mieluummin jotain muuta, kuin tanssisi hänen kanssaan. Sama tietysti toisinkinpäin. Viime viikolla seurasin penkillä istuessani sivusta tällaista tanssia. Ei tehnyt mieli tanssimaan kyseisen miehen kanssa.

Oikeaan rytmiin tanssiminen on ehdoton edellytys, jotta tanssista voisi nauttia. Rytmin rikkomiset ovat sallittuja ja jopa toivottuja, kun niitä käytetään vain tehokeinoina ja ne ovat tarkoituksellisia.

Epämiellyttävä tanssiasento estää tanssinautinnon. Etu- ja takakeno estävät pääsyn miellyttävälle lähietäisyydelle ja omilla jaloillaan seisomisen. Miehen vasen käsi ei saa vääntää naisen oikeaa taaksepäin. Miehen oikea käsi ei saa olla ainakaan minun lapaluuni päällä, vaan sen alapuolella. Käsien vatkaaminen on hermostuttavaa, samoin kädenalitansseissa turhat liikkeet käsillä aiheuttavat epäselvyyttä, mitä pitäisi tehdä.

Miellyttävä vienti on määrätietoista ja vartalosta lähtevää. On tosi inhottavaa tanssia kädenalitansseja sellaisen viejän kanssa, joka on itse vain paikallaan ja ilman vastaliikkeitä kädellä tökkimällä laittaa naisen pyörimään ja vetää nykäisemällä liikkeelle. Kukaan nainen ei pysty pyörimään tuolla tavalla lähetettynä. Niinpä miehen on annettava hänelle riittävästi vauhtia omalla kädellään. Silti naisen liike on aina myöhässä ja tasapaino heittelee. Apua!

Tulipa moitittua paljon. Mutta kun kysyttiin juuri tätä :) Suurin osa viejistä on omalla tavallaan miellyttäviä. Sehän tanssimisessa on naisen näkökulmasta katsottuna mukavaa, että joka miehellä on oma tyylinsä. Joidenkin tyyli sopii omaan makuun heti luontevasti. Joidenkin kanssa taas tyylit eivät käy niin hyvin yksiin.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu