TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssimatkailusta ja pinssin merkityksestä (Elisa 2004-06-16 8:03)

Tanssimatkailusta ja pinssin merkityksestä

Elisa
2004-06-16 8:03

Syistä, joista kerroin Kaikki pieleen -gallupissa, olin lauantaina Syvälahdelle saapuessani hieman väsynyt. Pyöriskelin lavan portailla ihmetellen, missä narikka on, kun korvani juuresta kuului BONG! Ällikkämieshän se siinä, täysin uusi tuttavuus. Heti piristyin! Sisältä löytyivät sitten Julia, JTH ja Sepe S. Oli kuin olisi kotiinsa tullut, kun paikalla oli palstatuttuja.

Tästä seuraavasta en ole varma, oliko se unta vai totta, mutta ehkä kesäillan lumous toi mukanaan yhden linnun aivan etelästäkin. Etelän varikseksi en kylläkään häntä kutsuisi, satakieleksi pikemminkin.

Miehille kiitos vauhdikkaista tansseista ja tunnelmallisista tansseista! Molempaa tanssinautintoa sain kanssanne kokea. Minun kirjoitukseni tällä palstalla tahtovat usein eksyä muihin asioihin kuin tanssiin, mutta te saitte minut taas muistamaan, että tämä on tanssivien ihmisten, tanssin harrastajien keskustelupalsta. Sen verran lennokasta oli meno teidän kanssanne. Railakasta foksia ja hitaampaa rytmiä, fuskun pyöritystä, sylitangoa, silmät-ummessa hidasta valssia ja notkeaa humppaa tuli teidän kanssanne tanssittua. Ja kun vielä muutama muukin haki, siinä oli tanssi-iltaa kerrakseen.

Syvälahdelle ei ollut tullut suihkukoneellista japanilaisia, ei edes vaivaista bussilastillista japanilaisia. Mutta kuin korvaukseksi sain sieltä jotain paljon parempaa. Sain oivalluksen.

Kotimatkalla mietin, mitenkähän minun olisi käynyt sekä Kuikalla että Syvälahdella ilman Juliaa ja palstatuttuja. Pahimmassa tapauksessa olisin saanut istuksia naistentuntiin asti. Naisia oli enemmän kuin miehiä, joten tämän keskustelupalstan ansiosta olin etulyöntiasemassa.

Kotimatkalla jotain yksinkertaisesti naksahti päässäni.

Ymmärsin, että lopetin keskustelun pinssistä symbolina Twototangon kanssa osin siksi, että hän oli oikeassa. Pinssin tarkoitusta ei ole missään määritelty, ja siitä saattaa syntyä vääriä mielikuvia. Mutta myös minä olin oikeassa. Siinä oli kaksi ihmistä, jotka olivat molemmat oikeassa, mutta joiden kummankaan käsitys puheena olevasta asiasta ei ollut selkiintynyt. Siksi me jankkasimme. Nyt asia on minulle selkeä.

Olen tähän asti keskittynyt siihen, että saisin tanssituttuja, että ylipäätään saisin tanssista. Se minulle suotakoon, sen verran uusi olen näissä ympyröissä. Mutta nyt lienee aika, että alan minäkin puolestani antaa. Kun palstalla on ollut puhetta muiden kuin tuttujen hakemisesta, uusien hakemisesta, olen aina automaattisesti asettunut niiden "uusien" asemaan. Vasta nyt ihan oikeasti ymmärrän, että asetelma voisi olla toisinkin päin.

Naisetkin hakevat etupäässä tuttujaan. Ja kun ne tutut (ja suositut) miehet ehditään viedä, naiset saattavat jättää hakematta ketään. Pahimmassa tapauksessa on niin, että naistenhaulla istuu penkeillä yhtä suuri joukko naisia ja miehiä, ja kukaan ei hae ketään.

Olen alkanut tajuta, että jollekin vieraallekin miehelle tanssi minun kanssani voisi olla mieluisaa. Se voisi olla innoitus tulla lavalle toisenkin kerran. Ainakin se olisi parempaa kuin istuskelu, kun kerran tanssimaan on tullut.

Hyvät tanssit eivät synny siitä, että joku rakentaa tanssilavan ja palkkaa sinne orkesterin soittamaan. Hyvät tanssit eivät synny siitäkään, että joku perustaa tanssikoulun ja opettaa ihmisiä tanssimaan. Hyvät tanssit syntyvät siitä tunnelmasta, jonka luovat kaikki ne ihmiset, jotka tansseihin tulevat. Myös minä.

Tästä lähtien pidän pinssiä aina, myös kotipuolessa. Sen tarkoitus täällä ei ole näkyä vaan muistuttaa minua itseäni siitä, että tansseihin tulee jatkuvasti ihmisiä, joilla ei ole yhtään tuttua paikan päällä. Tästä lähtien haen kotilavallakin jokaisella naistentunnilla vähintään yhtä uutta (siis minulle ennestään tuntematonta) miestä ja naistentansseissa vähintään kahta uutta miestä. Eivätkä "uudet" tarkoita niitä taitavimpia tanssijoita, joita en ole tätä ennen uskaltanut hakea. Heidän edessään on hakijoiden jono ilman minuakin. Haluan hakea niitä uusia, jotka ovat tulleet toiveenaan ylipäätään päästä tanssimaan. Toivon, että minun hakuni innostaa heitä omalla vuorollaan puolestaan hakemaan muita.

Anteeksi, että tässä kirjoituksessa on varmasti paljon sellaista asiaa, jonka te muut olette oivaltaneet aikoja sitten, josta olette monta kertaa kirjoittaneetkin. Minä olen hidas ihminen, hidas ja kovapäinen. En opi lukemalla enkä kirjoittamalla. Opin vain kantapään kautta ja rautalangasta vääntämällä. Jos kukaan muu ei sitä tee, minun on tehtävä se itse. Ja nyt olen vääntänyt rautalangasta itselleni Tanssinet-pinssin merkityksen: Kannan pinssiä, koska haluan olla mukana tekemässä hyviä tansseja.

Kirjoittajan avainsanat: pinssi, tanssimatkailu, Syvälahti

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu