TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
ARG.TANGO (Mieluummin tanssimaan kuin lenkille 2004-06-07 10:30)

Argentiinalaisesta tangosta

Marcos
2004-06-08 17:03

Paljon kiitoksia laajasta ja asiantuntevasta kirjoituksestasi, sitä oli hienoa lukea. Olen paljolti samaa mieltä myös siitä, että argentiinalaisen tangon opetus usein tuntuu olevan kovin kuviokeskeistä. Minustakin tanssista on tehty kohtuuttoman vaikea.

Ihmettelin hiukan lausumaasi: "Kyseenalaistan vahvasti sellaiset termit kuin mannetango. Toivoisin sellaisista luovuttavan, mutta en tietenkään voi vaikuttaa paljon asiaan."

Eikö termi ole kunnianosoitus Romaniheimoa kohtaan, jonka keskuudessa vanha perinne säilyi? Vai luuletko, että he kokevat termin alkuosan loukkaavana? Epäilen, mutta sitä pitäisi kysyä heiltä itseltään. Nykyään tanssista on kylläkin yhä enemmän alettu käyttää myös nimeä "vanha tango" tai "vanha suomalainen tango". Korostetaan sis sitä, että se aikoinaan oli kaikkien tanssijoiden tanssima, ei pelkästään romanien. Omassa nuoruudessanikin tanssia tanssittiin, eikä sitä tietenkään mannetangoksi kutsuttu, mutta ei liioin vanhaksi tangoksi. Se oli vain tangoa, jota tanssivat "työväenluokan nuoret" ja romanit, täällä Lahdessa kesäisin Sointulassa tai Teivaalassa, talvella Osakkeella. Itse en kyseistä tanssityyliä kylläkään osannut, minulla on siitä kuitenkin yhä muistikuvia mielessäni, romanit sen tanssin ehkä parhaiten taisivat. Pitihän niitä Osakkeen tansseja joskus käydä katsomassa, siinä oli pikkuisen elämysmatkan, etten jopa sano kielletyn hedelmän makua. Varsinaisesti me lukiolaisnuoret tanssimme tangon niinkuin Blomquistin tanssikoulussa opetettiin ja kävimme Urheilutalolla ja kesäisin Lahden Suurlavalla. Kunnes tulimme lailliseen kapakkaanpääsyikään, tai kyllä sentään vielä sen jälkeenkin....

Niin, kiinnostavaahan se tanssin historia on, ehkä saan sinua joskus asian tiimoilta sähköpostitse vaivata, eikä ole poissuljettua, etten taas joskus kurssillesikin ilmesty.

Oikein hyvää jatkoa sinulle toivottelen!

Kirjoittajan avainsanat: Argentiinalainen tango

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu