TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Riutanharjun lauantai... (Hanni 2004-05-23 17:36)

Riutanharjun lauantai...

Jande =)
2004-06-08 14:18

Sinulle Hanni (ja muutamalle muullekin täällä keskustelupalstalla), olen todella närkästynyt siitä, miten puhutte ns. faneista tällä forumilla! Fanit ovat jokaiselle esiintyjälle tärkeitä ja heidän seistessään lavan edessä, artistin on helppo peilata esiintymisen esille tuomia reaktioita ja saada siten työlleen suoraa ja reaaliaikaista palautetta. Esiintyminen on parhaimmillaan vuorovaikuttamista yleisön kanssa, josta kukin voi imeä itseensä iloisen ja riehakkaan mielen. Tokihan tanssijoistakin on nähtävissä asioita, mutta yleensä he ovat keskittyneet enemmän tanssimiseensa kuin artistiin (eikä siinä sinänsä mitään pahaa olekaan), joten suoran kontaktin luominen heihin on artistille vaikeampaa. Kaikkia meitä kuitenkin tarvitaan, olemme sitten tanssijoita tai kuuntelijoita, sillä me olemme kaikki myös asiakkaita, joita ilman ei mikään tanssilava/artisti pärjää pitemmän päälle! ;)

Minusta on myös todella törkeätä kuinka jotkut tanssijat tönivät faneja tahallaan ohi tanssiessaan. Olenpa joskus nähnyt jonkun lyövän tarkoituksellisesti kyynärpäällään selkään tai jopa potkivan heitä sekä huutavan sopimattomia solvauksia!!! Jokainen, joka on pääsylippunsa ostanut tanssipaikalle, voi siellä aikaansa viettää niin kuin itse parhaaksi näkee, kun vain toimii hyvien tapojen ja lain puitteissa. Kyllä tanssijat ja lavan edustalla seisovat fanit mahtuvat saman katon alle, jos asennetta hieman tarkistetaan.

Kaikki eivät osaa tai halua tanssia ja tulevat siten vain kuuntelemaan ja katselemaan artisteja. Fanit ovat aivan tavallisia ihmisiä, mutta haluavat vain nauttia musiikista hieman eri tavoin.

Minä itse tanssin hyvin paljon (suoraan sanoen rakastan tanssimista), mutta olen myös fani eli seison hetkittäin aina lavan edessä. Tunnen ja tiedän siten molempien osapuolien tuntemuksia.

Mitä tulee tähän Janne Tulkin levynjulkkareihin Riutanharjulla, oli tiettyjen järjestysmiehien käyttäytyminen aika sopimatonta loppuillasta, sillä he kohtelivat faneja kuin karjalaumaa heidän jonottaessaan Jannelta nimikirjoitusta. Käsitän toki, että lavojen toiminnassa on olemassa tietyt säännökset, joita tulee noudattaa. Se ei silti anna oikeutta kohdella maksavia asiakkaita epäkohteliaasti unohtaen hyvät käytöstavat.

Osa näistä asiakkaista (faneista) oli tullut hyvinkin kaukaa ja oli ymmärrettävää, että he halusivat saada Jannen nimellä varustetun kortin ja onnitella häntä henkilökohtaisesti uuden levyn johdosta. Onneksi Janne pelasti tilanteen ja meni fiksuna sekä kohteliaana artistina sitten pihalle jatkamaan korttien kirjoittelua kylmään ja mustaan yöhön. Kaikki artistit eivät olisi sellaista viitsineet tehdä, joten tästä hatun nosto Jannelle!

Voin vain sanoa, että tästä järjestysmiehien tylystä käytöksestä jäi varmasti paha mieli monelle asiakkaalle kyseisestä tanssipaikasta ja he tuskin tulevat käymään siellä uudestaan aivan heti.

Riutanharjun tanssisali on aika suuri, mutta silti siellä oli ”ahtaita” paikkoja. Miksi ihmeessä keskellä parhainta tanssilattiaa pitää olla jokin ihme pömpeli tilaa viemässä? Jos se purettaisiin, mahtuivat niin tanssijat kuin fanitkin varmasti paremmin olemaan eikä tätä ihmeellistä katkeruutta esiintyisi heidän välillään niin paljoa ainakaan tässä paikassa????

Olen aika paljon Suomea ristiin rastiin kiertänyt eri tanssilavoilla ja yleisesti ottaen voin sanoa, että lavojen henkilökunnan suhtautuminen ”myöhään viipyviä faneja” kohtaan on ollut ystävällistä, mutta sitten on näitä Riutanharjun kaltaisia paikkoja, jossa jotkut järkkärit ovat unohtaneet asiakaspalvelun merkityksen… No, kaikilla on huonoja ja hyviä päiviä!

Kesä on alussa ja kesäiset tanssilavat auenneet. Mieli on siis virkeä ja tanssijalkaa kutkuttaa vietävästi, joten eikun hymyhuulin tanssimaan! :D

Kirjoittajan avainsanat: Janne Tulkki, Riutanharju

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu