TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
ARG.TANGO (Mieluummin tanssimaan kuin lenkille 2004-06-07 10:30)

ARG.TANGO

Palomita
2004-06-07 16:42

Vastaan nyt tässä samassa säikeessä useamman teksteihin. Nämä omia käsityksiä tangosta.

Mieluummin tanssimaan kuin lenkille : Minulle on opetettu pikakurssilla 8 askelinen perusaskelikko. Onko tässä jotain erityisiä "tuumauspaikkoja" tai jotain muuta jota askelien kestossa ja pituudessa pitäisi ottaa huomioon....

Mieluummin tanssimaan kuin lenkille: Kokonaan toinen asia on, missä määrin AT sopii lavoille. Kun otat askeleen taakse, kanssasi tunnelmoi yleensä daamin lisäksi pari selkääsi kiivennyttä muuta paria. Eikä syy välttämättä ole heissä.

Tuo 8 askeleen perusaskelikko opetetaan aluksi ja siihen sitten ruvetaan lisäilemään kuvioita /koristeita ja yleensä aluksi "viitoseen" (crusada). Kun perusaskel on opittu niin sitten siitä ruvetaankin opettelemaan pois.... Ekaks jätetään pois tuo ykkönen joka lähtee miehellä taaksepäin ja on hankala juuri siksi kun liikkuu taaksepäin. Pikkuhiljaa kuvioita tehdään mihin väliin vaan ja opetellaan että joka askeleelta voi lähteä joka suuntaan. Ja sitten se pikkuhiljaa alkaa tuntua tanssilta. On muuten tosi rasittavaa tanssia miehen kanssa joka vääntää koko ajan tuota perusaskelta vaikka tekisikin siihen väliin jonkun kuvion.

Aapeli: Meikästäkin se näyttää siltä kuin tanssijat eivät pitäisi toisistaan, käännetään ja tuskaillaan, ollaan niin, niin "julmia". Ei innosta, kummastuttaa.

Ootko katsellut näytöstangoa? En tunnista tuosta kääntelystä ja tuskailusta argentinoa, paisi tietysti jos musiikki on tuskaista niin sitten tuskaillaan ;-). Mielestäni argentino on tansseista sensuellein (ja rumba tietysti) , kaunein ja pehmein jos musiikki sen sallii.

Dalle: Tosi on, että pari pitää olla ja mieluusti vakisellainen. Muutama pari oli varmaankin harjoitellut aiemminkin, näkyi otteista. Oli vähän hienoo, pysyi päät yhdessä ochoissa(?oikeinkirjoitus?) mitä meillä ei vielä ole edes uskallettu ajatella, saatika toteuttaa.

Tuo pää ei kyllä ole argentinossa maailman tärkein asia, eri opettajat opettavat pään asentoa eritavalla, yleensä nainen seuraa miehen hartialinjaa joten katse on siinä. Näyttää muuten tosi lystikkäältä (eikä yhtään tangomaiselta) kun molemmat tuijottavat varpaitaan päät yhdessä ;-)

Averell: Argentiinalaisesta tangosta on sanottu, että mies tekee tanssin ja nainen koristelee sen. Sitä voi oppia auttavasti viemään/seuraamaan vasta seitsemän vuoden tiiviin harjoituksen jälkeen - tai sitten ei....................Lavatanssikulttuurin kannalta ikävänä puolena on, että osatakseen sitä hyvin täytyy harjoitella paljon ja käytännössä saman partnerin kanssa. Vain todella hyvät viejät ja todella hyvät seuraajat voivat tanssia sitä nautittavasti ventovieraan kanssa. AT onkin keskittynyt etupäässä alan tanssiklubien pariin.

Olen eri mieltä tuosta omasta parista, olen välillä tanssinut oman parin kanssa ja välillä pareja vaihdellen. Paria vaihtamalla vasta olen oppinut seuraamaan ja ne viejät jotka ovat tanssineet pareja vaihdellen ovat mielestäni selkeästi parempia viemään. Harjoittelussa tietysti oma pari on tarpeellinen kun muuten ei pääse treenaamaan. (Haluisin käydä vapareissa vaikka pienellä porukalla joka vaihtelis pareja, mutta ei taida onnistua.) Tuosta oppimisnopeudesta (eikun hitaudesta argentinon kohdalla) olen kuullut monenlaisia versioita. Joku sanoo että sen oppii neljässä vuodessa, toiset viidessä, seitsemässä, kymmenessä ja ei koskaan. Olen tanssinut nautittavasti ventovieraiden hyvien viejien kanssa (esim vierailevat opettajat) parin vuoden treenauksella (tosin tanssinut vain pieniä pätkiä), opittavaa riittää mutta hyvien viejien kanssa pärjään mielestäni kohtuullisesti. No viejän tanssin "kommentointi" tupaa unohtumaan seuraukseen keskittyessä.

Marcoksen kanssa samoilla linjoilla rytmityksestä, ajoituksesta, viennistä, seuraamisesta.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu