TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
PÄÄNSÄRKYÄ - 4/4 -osa rytmitykset (Mieluummin tanssimaan kuin lenkille 2004-05-25 16:25)

Yksinäiset ja nopeat!

Pete P.
2004-05-27 18:27

Olen ymmärtänyt, että hitaat askeleet voivat olla hitaita tai nopeita ja nopea-nopea askeleet voivat olla nopeita tai hitaita. Kysymyksessä on eri askeltekniikka, ei askeliin käytetty aika.

Minä taas olen ymmärtänyt, että kun täällä on pohdittu noita eri askelsarjavaihtoehtoja ja paikkoja hitaille ja nopeille askelille, ollaan puhuttu nimenomaan askeliin käytetystä ajasta, eli siitä, onko askel hidas (=puolinuotti) vai nopea (=neljäsosanuotti). Ei niinkään siitä, otetaanko askeleelle millainen painonsiirto.

Tanssissakin nopea-nopea askeleella vartalon koko paino siirtyy jalalta samalle jalalle. Painon siirtoa kevennetään toisella jalalla, jonka päkiällä käy osa vartalon painosta.

Riippuu kappaleen temposta ja tietysti tanssijasta. Nopeissa foxeissa tuo pitää täysin paikkansa, painoa ei yksinkertaisesti ehdi siirtää toiselle nopealle askeleelle, hitaammissa kappaleissa riippuu täysin tanssijasta. Hitaissa vaihtoaskelkappaleissa, tangossakin, siirrän kyllä painoni molemmilla nopeilla askelilla, joten silloinhan minun "nopeat" askeleet muuttuvat kai sinun hitaiksi? Jos siis askeleet lasketaan hitaiksi tai nopeiksi ainoastaan painonsiirron perusteella, minä tanssin tangoa askelsarjalla HHHH. Ongelmallista, eikö? Ja mitä hitaammaksi tempo menee, sitä varmempaa on, että paino siirtyy molemmilla nopeilla. Siksi minusta on järkevämpää laskea puhtaasti askeleeseen käytetty aika ja sen perusteella määritellä, onko se nopea vai hidas.

Näin ajatellen yksittäistä nopeaa askelta ei voi olla, nopeat askeleet ovat aina pareittain.

Vaikka nyt ajattelisimme askeleet hitaiksi ja nopeiksi ainoastaan painonsiirron perusteella, niin eikö tuossa Josefin aiemmin mainitsemassa askelsarjassa HHNHHN silti tule vain yksi nopea askel? HIDAS (paino siirtyy vasemmalle jalalle), HIDAS (paino siirtyy oikealle jalalle), NOPEA (vasemmalla jalalla otetaan nopea askel, mutta jos tempo on nopeahko, paino ei silti siirry vasemmalle), HIDAS (askel ja paino on oikealla jalalla, tosin tämä ja seuraava hidas tanssitaan "takapotkuisesti", eli hitaat askeleet tulevat tahdin 2. ja 4. iskulle). Takapotkuisuus palautuu "etupotkuisuudeksi" (kivoja termejä :) taas seuraavan yksittäisen nopean jälkeen.

Löytyykö tanssioppaista kuviota, jossa olisi yksittäinen nopea askel?

En tiedä, mutta mahdollista se kai on? :)

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu