TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
PÄÄNSÄRKYÄ - 4/4 -osa rytmitykset (Mieluummin tanssimaan kuin lenkille 2004-05-25 16:25)

Rumba yms.

Matti Jokinen
2004-05-27 1:25

Tässä säikeessä on nyt mainittu rumballe kolme erilaista askelrytmiä. Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, myös askelikkoja on kaksi erilaista. Näistä saataisiin kuusi eri yhdistelmää --- kaikkia ei tietääkseni sentään tanssita, mutta ainakin neljää yhdistelmää Suomessa ilmeisesti on opetettu (kolme olen itse nähnyt livenä opetustilanteessa, yhden olen nähnyt suomalaisessa oppikirjassa). Versioiden moninaisuus ei ole tanssilavoilla ihan ongelmatonta.

Se, mitä olen kuullut versioiden taustasta, perustuu suurimmaksi osaksi Frequently Asked Questions about Rec.Arts.Dance -sivuston rumbaa käsittelevään alaosastoon.. Askelrytmejä on siis kolme:

I. Kansainvälinen rumba, jota näkee nimitettävän kuubalaiseksi rumbaksi ja mambo-boleroksi ja joka on yksi vakioiduista kilpatansseista. Tässä versiossa askeleet otetaan iskuilla 2, 3 ja 4, ja iskulla 1 on tauko.

II. Arthur Murrayn tanssikouluissa opetettu versio: askel iskuilla 1, 3 ja 4, tauko iskulla 2.

III. Fred Astairen tanssikouluissa oletettu versio: askel iskuilla 1, 2 ja 3, tauko iskulla 4. Tätä sanotaan myös guarachacksi.

Kansainvälisen rumban (rytmikuvio I) perusaskelikossa iskun 2 askel otetaan joka toisella tahdilla oikealla jalalla eteen ja joka toisella vasemmalla taakse, iskun 3 askel on painonsiirto jalkaa siirtämättä, ja iskun 4 askel otetaan sivulle. Tämän kerrotaan olevan lähellä alkuperäistä kuubalaista askelikkoa.

Murrayn rumba on tanssittu neliöaskelin: oikea eteen, vasen sivulle, oikea viereen, vasen taakse, oikea sivulle, vasen viereen.

Jos tulkitsen rec.arts.dance FAQin oikein, myös Astairen rumba on neliörumbaa, mutta olen nähnyt sitä opetettavan Suomessa sekä neliörumban että kansainvälisen rumban askelikolla.

Minua kiinnostaisi tietää, kuinka laajalle mikäkin versio on levinnyt Suomessa ja missä mitäkin versiota opetetaan.

Kirjoittajan avainsanat: rumba

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu