TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssimusiikin tempoja (Päivi 2004-04-20 15:42)

Tanssimusiikki

Päivi
2004-04-26 14:12

Minä:"mikä on muusikon mielestä selvin ero foksi/fusku- ja jive/boogie-musiikin välillä"

Pete P.:"Siihen ei yksikertaisesti ole kaikenkattavaa vastausta."

Olen tullut huomaamaan... :/
Itse kun biisin kuultuaan ryhmittelee vain sen simppelisti: fuskua, jiveä, fuskahtavaa jiveä, jiveä/buggia, lindahtavaa fuskua... Tai: Jiveä, mutta nyt vaihtui fuskubaunssille... Jne.

"Karkeasti yksinkertaistettuna boogie/jive on kolmimuunteista"

No kun tuostakin määritelmästä rutisevat...

"ja foksi/fusku tasajakoista"

:-O Kaikki muusikot (muut paitsi sinä) sanovat, että foksi on kolmimuunteista!!! *Aina vaan enemmän sekaisin*...

"Kaikenkattavaa biisilistaa on tosi vaikeaa tehdä, koska riippuu niin paljon temposta, sovituksesta ja soittotavasta mihin "kategoriaan" mikäkin menee."

Ensin en ollutkaan ajatellut biisilistoja laittaa, mutta koska homma ei tuntunut muuten etenevän, laitoin. Biisiesimerkkien perusteella toivoin muusikkojen oivaltavan, millä perusteella kädenalitanssija valitsee tanssilajinsa ja tyylinsä. Olen korostanut, että tarkoitan juuri kyseisen bändin sovitusta (toki muusikon luulisi tämän tietävänkin) (toki2: toki bändi voi soittaa biisiä useammalla sovituksella)

"Kaikkein eniten asiaan vaikuttaa kuitenkin soittotapa. Joku foksi on hyvin helppo muuntaa pienellä timing-muutoksella humpaksi jne."

Juuri tähän soittotapaan haluaisin tällä listallani vaikuttaa! Niin monet, alunperin hyvät jive/boogiebiisit pilataan soittamalla ne fuskumaisesti tai jopa suorana. Ja muutenkin fusku-jive-välimuotobiisejä ja beateja tuntuu olevan bändien ohjelmistoissa vähän liikaa.

Kirjoittajan avainsanat: musiikin kuunteleminen, musiikin teoria, musiikki, tanssimusiikki

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu