TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Kunkkukisa kisailtu... (Suke 2004-04-22 8:59)

En ymmärrä tanssikilpailuja

Suke
2004-04-22 12:59

Tanssikisoihin tullaan niin kisaamaan kuin katsomaankin monista eri syistä. Tapahtumahan ei ole pelkästään joku kilpailutilanne, vaan myös ja melkein enemmänkin sosiaalinen, erilaisten ihmisten tapaaminen. Tämä sosiaalinen puoli on ainakin minulle paljon tärkeämpää kuin itse kilpailu. Kilpailussa tanssi saattaa tuntua pahalta, mutta sivustakatsojalle näyttää hyvältä. Tuolla pahalta tuntumisella tarkoitan, ettei tunnu menevän kuin harjoiteltu on, fiilis ei juuri sillä hetkellä tunnu oikealta soivaan musiikkiin, mutta se silti näyttää hyvältä ja antaa katsojalle vaikutelman, että tanssijoilla on hauskaa keskenään.

Kilpaileminen on hyvä tapa selvittää faktat ja fiktiot. Puhutaan, että se ja se on mainio tanssimaan, mutta vasta kilpailussa selviää todellinen taso. Loppuu luulemiset. Kilpailu on omien kykyjen vertailemista toisiin samanhenkisiin, jotka numerolapun laittamalla joutuvat julkisen arvioinnin kohteeksi. Kilpaileminen on sitäpaitsi ihan oikeasti hauskaakin ja se kyllä välittyy selkeästi katsojalle.

Sosiaalinen kanssakäyminen on tärkeää joka paikassa, mutta niin tanssi-kuin voimanostokisoissa olen tutustunut tosi mukaviin ihmisiin eri puolelta maata ja saanut elinikäisiä ystäviä ja se on hieno asia se. Harrastus yhdistää.

Miksi mennä katsomaan kisoja, vaikka ei kilpailuviettiä olisikaan? Ed. kpl on yksi tärkeä syy, pelkästään katsomalla voi myös oppia uusia juttuja omaan tanssiinsa, videoimalla kisat voi rauhassa opetella uusia kuvioita myöhemmin, katsomalla kisoja oppii arvostamaan pareja ja heidän valtavaa työmääräänsä tavoitteen saamiseksi.

Jos tanssikurssille menee alkeisiin, niin miksi mennä jatkokurssille, ellei ole halua oppia tekemään asioita paremmin ja paremmin. Sitäpaitsi, kyllä sellainen seuranta on päällä niin kursseilla kuin lavoillakin, miten itsekukin tanssii. Kaikki eivät vain ääneen sitä kerro.

Oli miten oli, nämä ovat henkilökohtaisia asioita jokaiselle. Itse olen joka tapauksessa Raijan kanssa menossa seuraamaan Pavin kisoja 8-9.5. ja varmasti on hauska reissu tiedossa niin tanssin, kisojen kuin ystävien tapaamisessa

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu