TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssilajit ja musiikki (Päivi 2004-04-01 17:30)

Tanssilajit ja musiikki

Aarre
2004-04-06 21:55

Synkooppi? Synkopointi? Trioli? Chassee? Triplestep? Kolmimuunteisuus? 3/4+1/4-rytmit? Suora rytmi? Suffle?

Siinä iloisessa sekamelskassa outoja sanoja, joista osa on tanssiin ja osa musiikkiin liittyviä. Tanssimaan kyllä oppii vaikka ei noista tietäisi mitään. Mutta allekirjoittanutta kuitenkin vaivaa kun ei tiedä. Haluan esittää tyhmiä kysymyksiä kun täällä palstalla on tanssin osaajien lisäksi myös musiikin ammattilaisa tai ainakin puoliammattilaisia.

Tässä vaiheessa vain pari kysymystä. Trioli? Se on ymmärtääkseni sitä kun 1/4-osanuotti jaetaan kolmeen osaan ja kuvataan se viivastolla kolmella kahdeksasosanuotilla. Ainakin kappale "Ethän minua unhoita" sisältää tällaisia trioleja.

Entä onko se trioli, kun 1/2-osanuotti jaetaan kolmeen osaan ja kuvataan se puolestaan kolmella neljäsosanuotilla. Esim. kappaleessa "Besame mucho" on tällaista nuotitusta.

Aiemmin oli täällä keskustelusäie, "kuinka triolit tanssitaan". Jos kappaleessa nyt sattuu olemaan jokunen trioli, onko se silloin ns. triolikappale? Esim. nämä mainitsemani kappaleet.

Jos tämä ei tunnu riittävästi tanssiasialta, niin minulle voi vastata sähköpostillakin, mutta uskoisin näillä olevan yleisempääkin mielenkiintoa. Kysymykseni eivät tähän lopu. Tosin pääsiäisen ajan olen Lapin hangilla tietokoneeni ulottumattomissa.

Nimim. Hiukan tietokonemusiikkiakin yrittelevä tanssin harrastaja

Kirjoittajan avainsanat: trioli

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu