TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Hidas valssi ja chassé? (Elisa 2004-03-29 11:30)

Hidas valssi ja chassé?

Päivi
2004-03-29 14:14

"Onko siis niin, että hyväkään seuraaja (saati sitten minä) ei välttämättä olisi osannut mennä chasséta hitaassa valssissa ilman etukäteisharjoittelua? Entä jos oletetaan, että nainen olisi hyvä seuraaja ja hänellä olisi enemmän tanssikokemusta kuin minulla on - olisiko hän mahdollisesti osannut chassén tuon apukuiskauksen avulla, siis ilman että olisi koskaan tehnyt sitä hitaan valssin yhteydessä? Hänellä olisi chassé jossain aivolokerossaan, josta hän tarvittaessa ottaisi sen käyttöön?

Itse ainakin kompastelen edelleenkin välillä tuon "saseen" kanssa, koska miehet ei useinkaan "vie" sitä. Useimmilla se tuntuu olevan on/off, toiset tekevät sen aina tietyn kuvion (yleensä sen huiskun) jälkeen, toiset eivät tee "saseeta" ikinä, joten kumpikaan ryhmä ei ole välittänyt opetella erottamaan viennillään sitä. (Huom! Tähänkin löytyy tietysti poikkeusyksilöitä!) Eli yleensä homma menee minulla niin, että miehen tehtyä ensimmäisen kerran huiskun (ja minä arvannut lopeuksen väärin) tiedän seuraavilla kerroilla, mitä häneltä huiskun jälkeen on odotettavissa. ...Yleensä.

Ja sitten tuohon "kollektiiviseen muistiin". Väittäisin, että kyllä mies saa olla aika viejä, että saa daamin tekemään kolmen askeleen sijasta neljä, jos daami ei ole ikinä kuullut, että kolmijakoiseen tanssiin voidaan ottaa myös neljä askelta. Jos mies onnistuu sen jollain konstilla viemään, nainen varmaan nolostuu "mokaansa" ja korjaa jalat pikaisesti "oikein päin". :)

Kirjoittajan avainsanat: hidas valssi, chassé, vienti, seuraaminen

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu