TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Tanssiharrastuksen kynnyksen madaltaminen (Trickster 2004-03-16 0:48)

Tanssin opettamisesta

Tapani
2004-03-16 23:37

Pidän kuvioiden opettamista koreografioilla vastenmielisenä, ja mitä pitempiä koreografiat ovat sitä vastenmielisempää se on. Syynä on se, että se mielestäni vain vaikeuttaa turhaan asian oppimista koska harjoitellessa joutuu keskittymään epäolennaiseen, eli kuviosarjan muistamiseen. Minusta on paljon helpompaa tanssia normaalisti ja kokeilla sitten opetettua kuviota sopivaan väliin. Koreografia saattaa helpottaa naisen asemaa sikäli että hän saattaa muistaa mitä on tulossa seuraavaksi, mutta minä en enää sitä usein tiedä koska en muista. En muista, koska yritän keskittyä moneen asiaan yhtä aikaa - järjestyksen muistamiseen ja siihen itse asiaan mitä ollaan harjoittelemassa. Ja viemisestä, tanssista ja treenaamisesta ei silloin tule mitään. Silloin kun itse päätän reaaliaikaisesti mitä teen tiedän aina mitä olen tekemässä ja vienti on varmaa ja helpompaa seurata naiselle. Silloin voin keskittyä itse asiaan enkä sen muistelemiseen miten koreografia meni.

Kyse ei todellakaan ole siitä, että haluaisin jättää joidenkin kuvioiden tekemisen väliin ja vaikka se jonkun kohdalla sitä olisikin niin mitä siitä? Se, että ihmiset pyrkivät pysymään liian helpoissa ja yksinkertaisissa kuvioissa ei ole yleensä se ongelma vaan se, että yritetään tehdä omiin perustaitoihin nähden liian vaikeita kuvioita. Jos joku tunnilla kokee osan kuvioista liian vaikeina ja keskittyy siihen että yrittää saada edes osan menemään putkeen niin pidän sitä hyvänä asiana.

Kaikki oppimani kuviokimarakoreografiat olen unohtanut. Sellaiset kuviot jäävät mieleen, joita treenan yksittäin perusteellisesti. Plus tietysti siirtymät sisään ja ulos jos tarpeen.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu