TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Nilikkuhumppa... oivallus?!?! (Pia M 2004-02-19 11:39)

Nilikkuhumppa - peilikuvanilikku - mannehumppa...

Päivi
2004-02-19 15:08

Kurppi kertoi artikkelissaan hyvin nilikun askellustekniikasta.

Pia M:n ”Yhteen jamp-pamp-padaahan menee 3 iskua eli 1,5 tahtia?” täydentää kuvauksen.
Eli foksissa, disco swingissä ja nilkkuhumpassa on kaikissa sama askelrytmitys (hidas, hidas, nopnop), mutta suhteessa musiikkiin tulee eroa: foksin perusaskel on kuuden iskun mittainen, disco swingin ja nilkkuhumpan kolmen.

Minun ”nilkkuhumpan” tanssittajani aloittaa tanssin oikealla jalalla. Samoin kertoo eal tekevänsä . (Tosin en ole ihan 100% varma puhummeko sittenkään samasta tanssista...).
Tämä ”väärinpäisyys” suhteessa foksiin aiheuttaa ainakin minulla ne kompastukset; ensin nyrjähtää aivot ja sen jälkeen on nilkallakin lähellä sama kohtalo!

Olen täällä aiemminkin koittanut selvittää, minkä nimisestä humpasta tuossa ”peilikuvanilikussa” on kyse (tai mistä se on siis ”kotoisin”), mutta en ole saanut selvyyttä (tanssittajani kertoo oppineensa sen Tampereen tytöiltä).

Suurin osa kirjoittajista tuntuu aloittavan nilikun miehen vasemmalla. Itse en taas tällaista kyytiä ole muistaakseni koskaan päässyt kokeilemaan.

Yleensä kaikki haluavat tanssia humpat kuviohumppana, mistä minä en taas ole niin kovin innostunut. Mieluummin kokeilisin näitä erilaisia askellusversioita. Tai sitten vetävää kävelyhumppaa ilman ”imua” haittaavia kädenalituskuvioita ym. käsihäkkyröitä, avaukset kumpaan tahansa puoleen kuitenkin ihan jees (mannehumppaako tämä sitten?).

Kirjoittajan avainsanat: humppa, nilkkuhumppa, kävelyhumppa, kuviohumppa

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu