TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Vääristelyä (Tangoilija 2004-02-06 17:58)

"Jussin mannetango" ja mannetango

E.Tuomas
2004-02-09 18:58

Olen saanut "herätyksen" mustalaistangoon Jussin kursseilla (useampikin tunti) ja luennoilla. Eli vähän jäävi olen. Tässä kommenttejani:

-Naisen katseen suunta: Vanhoissa valokuvissa (esim. Reijo Porkan Satumaa-kirja ja joku muukin)olen nähnyt niin nuoren mustalaisparin kuin vanhan valkolaisparin tanssivan katseen suunta "kohti argentiinaa". Olen kuvitellut näin olleen esim. 1940-luvulla. Nykyään kai opetetaan tai sallitaan kumpikin. Kun itse tanssin, toivon, että kummankin katse olisi samaan suuntaan, jotta daami paremmin muistaisi menevänsä maustalaistangoa.

-Jussin argentiinalaiset elementit: En osaa ottaa kantaa. Jussi on kertonut tyylin syntyneen, kun mustalaisemme seurasivat argentiinalaisen tangon näytöksiä ja kehittivät siltä pohjalta omaa tanssityyliään. Joku (oliko Lahdesta) opettajapari opetti kerran mielestäni voimakkaamminkin argentiinalaisvaikutteista mustalaistangoa kuin Jussi.

-Tanssiasento: Olen yrittänyt vahtia, että aina olisi tilaa samettihameelle. Näin Jussi käsittääkseni opettaa. Joillekin ehkäpä kilpapuolen tai kuusikymmenluvun tanssikoulujen kasvateille tämä on ollut vaikeaa, kun ovat vaistomaisesti hakeneet lantiokontaktia

-Keinuvat kallistukset: Minulle uusi asia, sillä olen oppinut tangon olevan horisontaalilinjassa vakaa. Jussi muistaakseni opettaa (minun tasoryhmässäni eli muutaman tunnin mittaisilla kursseilla) tästä selvästi poikkeavana vain pistopyörintää vastaavan leijupyörinnän.

-Muuten kuvauksesi vastaa käsitystäni mustalaistangosta. On muuten argentiinalainen piirre, että naisella on tilaa tavallaan tanssia oma tanssinsa miehen viemissä rytmeissä. Luulen tanssiasentoni mahdollistavan tämän naiselle. Kiinnostava olisi päästä kokeilemaan, missä tässä on naisen luontevalta tuntuva oma lantionkäyttö ja milloin se alkaa tuntua liioitellulta (suhteessa minun vientiini tai osaamiseeni).

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu