TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Vääristelyä (Tangoilija 2004-02-06 17:58)

"Jussin mannetango" ja mannetango

Päivi
2004-02-08 16:23

Näissä mannetangokeskusteluissa täytyy kuitenkin muistaa, että mannetango ja "Jussin mannetango" ei ole synonyymit...

Itselläni on hyvin lyhyt kokemus Jussin mannetangosta (Levillä 2v. sitten). Isomman kokonaisuuden 1-2 viimeistä tuntia. Mutta sen perusteella mitä tuolloin näin/koin, minulle muodostui Jussin "mannetangosta" kuva, että se on täysin Jussin luoma oma tuotteensa, johon Jussi on yhdistänyt lähinnä mannetangon ja argentiinalaisen tangon elementtejä, ottaen mausteita muistakin tangotyyleistä.

Esimerkkinä tästä yhdistelystä vaikkapa silmiinpistävän ei-mannemainen ja taas argentiinalaiselle tangolle erityisen ominainen elementti: mies ja nainen katsovat samaan suuntaan, eli nainen katsookin oikealle! En ole ainakaan itse tällaiseen tyyliin lavoilla törmännyt! (Ehkä olen kulkenut laput silmillä?)
Muitakin arg.tangosta tuttuja (ja mannetangolle vieraita) elementtejä havaitsin, mutta en vain muista niitä enää.

Jussin kehittämässä tanssissa ei sinänsä ole mitään vikaa, se vaikutti itse asiassa oikein miellyttävältä ja mielenkiintoiselta tanssilta, nimivalinta vain on harhaanjohtava!

En todellakaan ole mikään mannetangon asiantuntija; olen tanssinut sitä lähinnä vain tyylin omaksuneiden valkolaisten kanssa, joten aivan tältä pohjalta kirjoittelen, mutta kerronpa nyt kuitenkin omia mielikuviani mannetangosta:

Aitoa mannetangoa on tietysti hyvin monenlaista, koska, niinkuin joku jo sanoikin, tanssijoitakin on monenlaisia. Mutta joitain yhteisiä piirteitä mustalaisten tangoissa on:

Yksi on tietysti tanssiasento: kontaktipisteet on kädet ja pää, molemmilla hieman eteenpäin kallistuva asento. (Valkolaisten käytössä tanssi on muovaantunut pystymmäksi, melkeinpä kokovartalokontaktiseksi, koska hameet ei ole tiellä. Myös lavatanssikisojen ryhtivaatimukset on muovanneet valkolaisten tanssia.)

Mannetangossa käytetään (tietääkseni) suurinpiirtein samoja askelrytmityksiä ja kuvioita kuin suomalaisessa tangossa, mutta tanssiasennosta johtuen ne suoritetaan eri tavalla, ikäänkuin laajemmin (ainakin naisen osalta) (tarkemmin en eroa osaa alkaa tässä erittelemään).
Askeleet on pitkiä, liukuvia ja voimakkaita.

Myöskin vienti ja liikkumistyyli on erilainen asennosta johtuen. Mannetangossa miehen vientiin kuuluu mm. keinuvat vartalon kallistukset eteen ja takaisin (suomalaisessakin tangossa näitä voi olla, mutta vientivaikutus on aivan eri).

Naisen liikkumistyyli ja vartalonkäyttö on myös hyvin erilainen, itsenäisempi. Nainen saa soveltaa omaa vartalonkäyttöään vapaammin, eli nainen ei ole riippuvainen esim. miehen lantion käytöstä (tai käyttämättömyydestä!). ...Mustalaisnaisillahan on tunnetusti hyvin liikkuva lantio! Nainen voi myös tuoda tanssiin enemmän omaa muuttamalla itse omien liikeidensä laajuutta, ilman että se varsinaisesti häiritsee miehen tanssia. (Ehkä tässä naisen liikkumisen itsenäisyydessä on se syy, miksi pidän mannetangosta:)

Kun katsoo mannetangoa tanssivaa paria, näkee, että tanssi on keinuvaa; tanssissa on nousuja ja laskuja ja miehen ja naisen ylös- ja alaspäin menevä liike on osin eriaikaista. Vartaloiden liike ei pysähdy, vaikka jalat "pysähtyisivätkin".

Tässä siis minun käsityksiäni mannetangosta. Olisin hyvin utelias kuulemaan muidenkin näkemyksiä/kokemuksia asiasta. Ja mielellään sillä erittelyllä, että onko kyseessä "luomu"mannetango, valkolaisversio vai tanssikurssiversio.

"Turun tyyli" on muuten käsittääkseni yksi versio mannetangosta.

Kirjoittajan avainsanat: mannetango, mustalaistango, vienti, seuraaminen, tanssiasento, tango

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu