TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Ikaalisten tanssileiri (Talvikki 2004-01-15 9:04)

Parinvaihdosta kursseilla -- asenne ja tunnelma

Marcos
2004-01-22 19:53

Kevytkenkä: "Vaihtorytmi on sellainen, että huonompaankaan tanssijaan ei ehdi kyllästyä ja vaikka olisi kuinka hyvä tanssija tahansa jossakin vaihdossa tulee vielä sinuakin etevämpi tanssija kohdallesi ainaskin tanssija, joka osaa erillaisia kuvioita, askelluksia ja asioita kuin sinä itse ja opit niitä siinä samassa. Kaikki oppivat toinen toisiltaan ja imevät uusia vaikutteita. Oppimisnopeus on huipussaan klo 17 aloittanut aloittelija on jo klo 22 melkoinen mestari. Näin ei tapahtuisi, jos vaihtorytmi ei pelaisi sujuvasti."

Luulen, että tämä kiteytti idean sangen hyvin. Homma toimii hienosti, jos kaikki ovat kohtalaisen samantasoisia, samaten, jos seassa on tosi hyviä, keskinkertaisia ja aloittelijoita. Jos tilanne on se, että itse ja oma pari ovat hyviä tanssijoita, ja kurssilaisista 90 % omaa paljon vähäisemmät taidot/oppimiskyvyn tai on jopa vääräntasoisella kurssilla, saattaa toki pintaan nousta pettymys, kuten täälläkin on kirjoiteltu.

Ilmeisesti Aaltosella ei tällaista tilannetta juuri synny. Myös opettajan taidoilla on suuri merkitys, joku osaa selittää niin selkeästi tanssin/kuvion ydinasiat, että aloittelijakin oppii nopeasti ja pärjäilee muiden muassa. Selvää on myös se, että opettajan ei kuulu kysyä, haluaisiko joku vaihtaa pariaan (ja jättää ovi auki tulkinnoille, että oli epämiellyttävää tanssia ko henkilön kanssa), vaan kuuluttaa, että VAIHTO. Parinvaihdosta kieltäytyjät, jos heitä on, sijoittuvat siten, että eivät häiritse vaihtotapahtumaa.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu