TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mustelmista ja muista kolhuista (Tapani 2004-01-18 14:41)

Määritelmiä...

Pia M
2004-01-19 20:23

Jos ihan pohjille mennään, niin mitä tanssi on? Mikä on tanssin alimman tason määritelmä? (Ei mitään tekemistä seura- tai paritanssin kanssa, mutta mielenkiintoista pohdintaa.)

Edelleen, mikä on se kriteeri tai auktoriteetti, jota käytetään kun määritellään "virheitä" tai "oppeja"? Jokin tanssikoulu, opettaja, suuntaus, yleinen käytäntö, maantieteellinen sijainti, oma mielipide, muu?

Lopulta päädytään pohtimaan, missä määrin "oikea" ja "väärä" ovat relevantteja määritelmiä nykypäivän seuratanssissa.. Painotan seuratanssia, koska monissa muissa tansseissa oikean ja väärän määre on tarkempi. Itse olen taipuvainen nykyisellään ajattelemaan, että rytmissä pysyminen on seuratanssin perusedellytys, mutta kaikki sen päälle rakentuva on tanssijan omaa henkilökohtaista tuotantoa eikä välttämättä pohjimmiltaan "väärin". Tietysti yleiset säännöt kuten tanssilattian liikennesäännöt tulee hallita.

On toki olemassa suuntaviivoja sille, kuinka tiettyjä tanssilajeja tuotetaan. Tekeekö näiden suuntaviivojen hallitseminen sitten tanssijasta "hyvän"?

jotkut tyylit tuppaavat toimimaan paremmin sekä näyttävän ja tuntuvan paremmilta kuin toiset.

Kyllä toki, mutta tämäkin on pohjimmiltaan subjektiivista. Itse en esimerkiksi pidä voimakkaasta rytmikkäästä joustosta valssissa, mutta tiedän tanssinopettajia jotka opettavat valssiin nimenomaan tuollaista joustoa. Ja tiedän miehiä joiden tanssi ei minusta näytä eikä tunnu hyvältä, mutta silti heidät rankataan tanssipaikoilla naisten taholta nimenomaan hyviksi tanssijoiksi. Tycke och smak är olika.

Virhe on jotain, mitä teet koska et pysty tekemään kyseistä asiaa toisin.

Tästä en ole ihan samaa mieltä. Virhe voi olla myös väärä tapa tulkita tyyliä. Tässä tapauksessa tanssija saattaa osata tehdä saman asian monella eri tavalla, mutta kyky tuottaa tietyn tyylin mukainen liike puuttuu. Mutta taas mennään semantiikan puolelle.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu