TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Mustelmista ja muista kolhuista (Päivi 2004-01-17 23:23)

Askellus ja tanssin tulkinta

E.Tuomas
2004-01-19 18:12

"Voi tanssia myös jaloista lähtien, ja usein niin tehdäänkin. Tulos ei kuitenkaan ole yhtä tangomainen". "...tanssinopettajat eivät pidä, jos paino vaihtuu jalalle vasta kun jalka on siirretty."

Ajan puutteen vuoksi kommentoin vain lyhyesti: En puhuisi heti koulukunnista, kun tangoa on eri tyylejä tai lajeja: Suomalainen perustango, suomalainen ohiaskeltango, kilpatangopohjaiset tangot ja kilpatango, erilaiset softtangot, vanha viisiaskeltango, mustalaistango ja tietysti argentiinalainen tango, josta myös on erotettavissa eri versioita.

Esimerkiksi mustalaistangoa ei käsittääkseni voi tanssia, jos daami ei vie jalkaa argentiinalaisittain taakse ja siirrä painoaan sille sitten kerralla. Mustalaistangon A-asennossa ei varmaankaan ole reisiohjausta.

Olen tanssinut parin entisen kilpatanssijan kanssa ja he hakeutuivat edessäni asentoon, jossa oli korostettu reisiohjaus. Myös joidenkin lantiokontaktiin pyrkineiden osaavienkin rouvien kanssa olen tanssinut. Sen sijaan, jos itse voin vaikuttaa, suosin mahdollisimman "omilla jaloilla" -asentoa, joka jos johonkin poikkeaa, niin aavistus mustalaistangon suuntaan. Minun normaali tangolajini on silti ihan perustangoa.

Tuo taustaksi sille, että jos tangosta alkaa keskustella tai väitellä, olisi hyvä ensin yhdessä sopia, mistä tangosta puhutaan.

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu