TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu
Onks hammastahan loppu ? (Veera62 2003-11-19 12:43)

Piparminttu (ei tanssiasiaa)

Hambi
2003-11-20 11:47

Voin vain arvailla, mistä hyvä olo pitkän paaston ainaka johtuu, mutta varmasti kyse on elimistön sopeutumisesta glukoosin niukkuuteen. Myös sivutuotteet tai esim. ne ketoaineet voivat laittaa aivot jotenkin sekaisin. Proteiinejahan elimistö ei mitenkään varastoi, vaan kaikki on hyötykäytössä solujen ja biologisesti aktiivisten yhdisteiden rakennusaineina. Suuret lihakset eivät luonnollisesti ole ensimmäisinä hajotettavien listalla, koska juuri niillä pitäisi sitä ruokaa pikaisesti hankkia. Biokemian kurssilla suositeltiin painon pudottamiseen vähäkalorista ruokavaliota, jolloin mm. aivot ja veren punasolut saavat tarvitsemansa energian sokereista ja niiksi hajoavista hiilihydraateista.

Tämä keskustelu nyt menee aika kauas minun osaamiseni ydinalueesta. Vastauksissani olen tietoisesti vetänyt muutaman mutkan suoraksi, jotta asia olisi helpompi ymmärtää ilman biokemian perustietoja. Vaikkei aihe olekkaan minulle ammatillisesti tärkeä, on minusta silti hurjan mielenkiintoista seurata myös atomitasolla kuinka esim. ruisleipä hajoaa osasiinsa, kulkeutuu lihaksiin ja mahdollistaa lopulta sulavan liikkeen tanssilattialla.

Kirjoittajan avainsanat: eväät

TanssipalvelinYleisönosastoKeskustelu